کلاه سیاه، سفید و خاکستری در سئو چیست؟

در دنیای بازاریابی دیجیتال، SEO یک موضوع جذاب و بسیار مهم است. بسیاری از افراد به کارهای مختلفی دست می‌زنند که بتوانند رتبه‌ی سایتشان را در نتایج گوگل افزایش دهند، اما گاهی اوقات شاهد آن هستیم که افراد برای افزایش ورودی و بهبود رتبه‌بندی سایتشان، روش غیراخلاقی SEO را اجرا می‌کنند که توسط موتورهای جستجو پذیرفته نمی‌شوند و درنتیجه وب‌سایت این افراد جریمه می‌شود.

سئو کلاه سفیددر برخی مواقع به علت زیاده‌روی در استفاده از روش‌های غیراصولی و قدیمی سئو، سایت پنالتی می‌شود و به‌یک‌باره از لیست نتایج گوگل حذف می‌شود.
اگر شما در حرفه بازاریابی دیجیتال مشغول به کار هستید، حتماً از تکنیک‌های کلاه‌سیاه، کلاه‌سفید و کلاه خاکستری SEO آگاهی دارید. اگر هم در این مورد اطلاعی ندارید، در این مقاله، در مورد این تکنیک‌ها و روش‌های آن برای شما توضیح خواهیم داد.

کلاه‌سفید سئو چیست؟

سئو کلاه سفیدتکنیک‌های کلاه‌سفید، به مجموعه‌ای از روش‌های استاندارد گفته می‌شود که ازنظر موتورهای جستجو پذیرفته‌شده است.
سایتی که با استفاده از تکنیک‌های کلاه‌سفید رتبه می‌گیرد، روند رشد بسیار آرامی دارد و برای اینکه بتواند جایگاه مناسبی در گوگل به دست آورد باید تلاش بسیار زیادی کرد. اما خبر خوب این است که سایتهایی که با این تکنیک‌ها رتبه می‌گیرند به‌عنوان یک سایت درستکار شناخته می‌شوند و با تغییر الگوریتم‌های گوگل با مشکل جریمه و افت رتبه مواجه نمی‌شوند.

در این فرآیند، متخصصان حرفه‌ای SEO، از روند، پارامترها و تکنیک‌های مناسب برای افزایش بازدید و رتبه‌بندی وب‌سایت استفاده می‌کنند.این تکنیک‌ها توسط همه موتورهای جستجو پذیرفته می‌شود و پیروی از آن‌ها باعث بهبود در رتبه‌بندی سایت شما می‌شود.

کلاه‌سیاه سئو چیست؟

کلاه سیاه seoکلاه‌سیاه به تکنیک‌های گفته می‌شود که غیراخلاقی و ناپسند هستند. برخی از افراد از الگوریتم‌های گوگل سوء استفاده می‌کنند و به‌صورت اسپم شروع به تولید محتوا و لینک سازی می‌کنند.

به‌مرورزمان که الگوریتم‌های گوگل هوشمند می‌شود، معیار گوگل برای رتبه دادن به سایتها تغییر می‌کند. سایتهایی که از طرف گوگل به‌عنوان اسپم شناخته می‌شوند، جریمه می‌شوند و به‌یک‌باره از صفحه‌ی اول به صفحات هفتم و هشتم منتقل می‌شوند.

گاهی مواقع که شدت تخلف یک سایت بسیار زیاد باشد آن سایت به‌طورکلی از نتایج گوگل حذف می‌شود و دیگر از طرف گوگل رتبه نمی‌گیرد.
پس به این نکته دقت کنید که به‌هیچ‌عنوان از تکنیک‌های کلاه‌سیاه در بهینه‌سازی سایتتان استفاده نکنید.

سایتهایی که با استفاده از روش‌های کلاه‌سیاه رتبه می‌گیرند،در کوتاه‌مدت به نتایج خوبی می‌رسند اما به‌یک‌باره جریمه می‌شوند و از لیست نتایج حذف می‌گردند.

کلاه خاکستری SEO چیست؟

کلاه خاکستری چیزی بین کلاه‌سفید و کلاه‌سیاه است. اگر که از تکنیک‌های کلاه خاکستری استفاده می‌کنید سایت شما با سرعت بیشتری در گوگل امتیاز می‌گیرد(نسبت به وقتی‌که از تکنیک‌های کلاه‌سفید استفاده می‌کنید…)

اما باید مراقب باشید که اگر کمی بی‌احتیاطی کنید کلاه خاکستری به سیاه تبدیل خواهد شد و باعث جریمه شدن و افت رتبه‌ی سایت شما خواهد شد.
با توجه به اینکه بهینه‌سازی سایت با استفاده از تکنیک‌های کلاه‌سفید بسیار زمان‌بر و پرهزینه است. اغلب سئو کارها برای انجام پروژه‌های خود از ترکیب کلاه‌سفید با کلاه‌سیاه استفاده می‌کنند که اصطلاحاً به آن کلاه خاکستری گفته می‌شود.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از تکنیک‌های کلاه‌سفید استفاده کنید:

فلسفه‌ی کلاه‌سفید این است که شما باید تمرکز اصلیتان را بر رضایت انسان‌ها بگذارید و کاری کنید که مردم از شما و مطالبی که تولید می‌کنید خوششان بیاید.
گوگل همواره تلاش می‌کند که الگوریتم‌های خود را برای رتبه دهی به سایتها هوشمند کند. تمرکز اصلی گوگل این است که سایتی در صفحه‌ی اول و رتبه‌ی اول قرار گیرد که لیاقت آن را داشته باشد و کاربران با مراجعه به آن سایت نیازشان برطرف گردد.

پس کاری که باید روی آن تمرکز کنیم این است که محتوایی تولید کنید که موردعلاقه‌ی مردم باشد و کاربران سایت به ما علاقه‌مند باشند.

تکنیک‌ها و اصولی که در بهینه‌سازی کلاه‌سفید باید رعایت کنید:

کیفیت مطالب:

از متن، تصویر، ویدیو، پادکست و … استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که محتوای شما جدید و آموزنده است. به‌جای انتشار محتوای ضعیف، بر ایجاد محتوای مفید و کاربردی تمرکز کنید و آن را در فواصل منظم منتشر کنید. گوگل به سایتهای باکیفیت و مفید جایزه می‌دهد و آن‌ها را در رتبه‌های مناسب‌تر نمایش می‌دهد.
یک محتوای عالی نه‌تنها یک وب‌سایت را به “یک وب‌سایت خوب” تبدیل می‌کند، بلکه رتبه‌خوبی را در موتورهای جستجو به دست می‌آورد.

معماری وب‌سایت:

معماری سایت نقش مهمی در کسب رتبه‌ی مناسب دارد. اگر که سایت شما ساختار و معماری مناسبی نداشته باشد، قطعاً نمی‌توانید رتبه‌ی مناسبی را به دست آورید.

عواملی که در معماری سایت شما مؤثرند عبارت‌اند از:

 رسپانسیو (واکنش گرا) بودن سایت شما:

رسپانسیو چیستامروزه برای موتورهای جستجو و کاربران اینترنت بسیار مهم است که سایت شما واکنش گرا باشد و در دستگاه‌های دیجیتال، مثل کامپیوتر رومیزی، تبلت، لپ تاب، گوشی‌های موبایل و … نمایش مناسب و قابل‌قبولی داشته باشد.
اگر نمی‌دانید رسپانسیو چیست کلیک کنید.

سرعت برگزاری سایت:

ابزارهای تست سرعت سایت و فروشگاه‌های وردپرسیامروزه سایتهایی می‌توانند به‌خوبی رتبه بگیرند که سرعت برگزاری مناسبی داشته باشند. برای گوگل بسیار مهم است که سرعت برگزاری سایت شما مناسب باشد. اگر سایت شما با تأخیر باز می‌شود، تأثیر بسیار بدی بر سئو و کسب رتبه شما می‌گذارد.
پیشنهاد می‌کنم که از آموزش افزایش سرعت سایت وردپرسی بازدید کنید و سرعت سایتتان را چند برابر کنید.
دوستانی که در حال مطالعه‌ی این مقاله هستند می‌توانند از کد تخفیف takhfif20 استفاده کنند و این محصول را با 20 درصد تخفیف نسبت به سایرین تهیه کنند.

بهینه بودن url سایت:

باید سعی کنید تا حد امکان از کاراکترهای کمتر و درعین‌حال بامعنا برای url های سایتتان استفاده کنید. url های طولانی اثر مطلوبی بر سایت شما نخواهد داشت.

امنیت بازدیدکنندگان سایت:

سایت‌هایی که با سرور HTTPS در حال اجرا هستند و گواهینامه‌ی ssl دارند، امنیت مناسب‌تری نسبت به سایتهای عادی دارند. گوگل این موضوع را می‌فهمد و به این سایتها امتیاز بیشتری می‌دهد.

طراحی UX :

رابط کابریبرای فراهم آوردن تجربه کاربر بهینه برای بازدیدکنندگان، تمرکز بر روی طراحی کاربرپسند ضروری است. طراحی کاربرپسند رضایت مشتری را تضمین می‌کند و وفاداری را بهبود می‌بخشد. اگر نمی‌دانید که رابط کاربریUI و تجربه‌ی کاربریUX چیست بخوانید.

استفاده از Schema:

schema چیستبسیار مهم است که قواعد و استانداردهای مربوط به schema.org را در طراحی سایتتان رعایت کنید. در یک ویدئو آموزشstructured data در مورد schema، rich snipts، rich cards و… برایتان توضیح داده‌ام.
استفاده از schema مزایای زیادی برای شما دارند. مهم‌ترین این مزایا به شرح ذیل است.
1 – موتور جستجوگر خزیدن و محتوای وب‌سایت را به‌طور مؤثرتر تفسیر می‌کند که باعث افزایش بازدید وب‌سایت می‌شود.
2- به موتور جستجو کمک می‌کند تا صفحه را به نحوی بهتر درک کند.
3- Microdata باعث افزایش سرعت کلیک می‌شود.

تکنیک‌های کلاه‌سیاه که باید از آن‌ها اجتناب کنید:

بسیاری از افراد برای اینکه سریع‌تر رتبه بگیرند دست‌به‌کارهای و آزمایش‌های خطرناکی می‌زنند.
این کارها هرچند که ممکن است در کوتاه‌مدت نتیجه بدهد، اما به‌زودی باعث جریمه شدن سایت یا پنالتی شدن آن می‌شود.

فرق بین جریمه شدن و پنالتی شدن در این است که وقتی سایت شما جریمه می‌شود با افت رتبه در لیست نتایج مواجه می‌شوید و درنتیجه بازدیدکنندگان سایتتان به‌شدت کاهش میابد. درصورتی‌که خطاهای خود را برطرف کنید می‌توانید دوباره به جایگاه قبلی خود دست پیدا کنید.

اما وقتی‌که سایت شما پنالتی می‌شود، به‌کلی از لیست نتایج گوگل حذف می‌شوید و دیگر سایتتان رتبه‌ای در موتور جستجوی گوگل نمی‌گیرد.
پس باید دقت کنید که از تکنیک‌های کلاه‌سیاه گوگل استفاده نکنید زیرا این کار می‌تواند پیامدهای بسیار بدی برای شما داشته باشد.

  • استفاده از محتوایی که موتورهای جستجو می‌بینند ولی کاربران سایت نمی‌بینند:
    گاهی اوقات پیش می‌آید که برخی از طراحان سایت نوشته‌هایی را در سایت قرار می‌دهند و لینک‌هایی را در صفحات سایت می‌گذارند که برای کاربران قابل‌مشاهده نیست.
    این کار معمولاً اثر بدی بر سئوی سایت شما می‌گذارد و به‌شدت باید از آن پرهیز کنید.
  • استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی:
    زمانی که بیش‌ازحد از کلمات کلیدی استفاده می‌کنید، گوگل این موضوع را می‌فهمد و شمارا جریمه می‌کند. اگر در متون خود، بیش از 4 درصد(با توجه به‌کل محتوای متن) از کلمات کلیدی استفاده کنید احتمال جریمه شدن سایتتان به‌شدت افزایش میابد.
  • وجود محتوای تکراری در سایت:
    وجود مقاله‌ها، برگه‌ها،محصولات و حتی تصاویر تکراری اثر نامطلوبی بر سایت شما می‌گذارد. اگر که آموزش گوگل وب مسترتولز را مشاهده کرده باشید، این آموزش به شما کمک می‌کند که بتوانید محتوای تکراری درون سایتتان را پیدا کنید.
  • خرید بک لینک:
    اگر برای سایت خود بک لینک بخرید و به‌یک‌باره تعداد زیادی سایت به شما لینک دهد، احتمال جریمه شدن( و یا حتی پنالتی شدن سایتتان) به‌شدت افزایش میابد. پیشنهاد می‌کنم که ویدئوی رابطه‌ی سعدی با سئو را مشاهده کنید.
  • لینک دادن به سایتهای بی‌کیفیت:
    اگر سایت شما به سایتهای بی‌کیفیت لینک بدهد، اعتبار خود را از دست خواهد داد. پس باید دقت کنید که به چه سایتهایی لینک می‌دهید.
    همان‌طور که در ویدئوی رابطه‌ی سعدی با سئو مشاهده کردید می‌توانید لینک‌های خروجی سایتتان را نوفالو کنید که این مشکل برای شما به وجود نیاید.
    وجود لینک‌های شکسته و صفحات 404 در سایت.

باید همواره سایت خود را کنترل کنید که در آن لینک‌های شکسته و صفحات 404 وجود نداشته باشد. در آموزش گوگل وب مستر تولز به شما آموزش داده‌ایم که چگونه این کار را انجام دهید.

چند نکته درمورد کلاه خاکستری جستجوگرها:

همانطور که می‌دانید، کلاه خاکستری SEO مجموعه‌ای از تکنیک‌های است که شما می‌توانید برای افزایش رتبه‌ی وب‌سایت خود در صفحه نتایج جستجو انجام دهید. تکنیک‌های کلاه‌سیاه کمی خطرناک است، اما می‌تواند رتبه‌بندی سایت شمارا با هزینه و مدت‌زمان کمتر بهبود بخشد.
در ادامه برخی از تکنیک‌های کلاه خاکستری را برای شما توضیح داده‌ام:

1-بروز رسانی مرتب وب‌سایت:
وب‌سایت خود را به‌طور منظم و با فواصل زمانی مشخص به‌روزرسانی کنید. با تغییر مجدد وب‌سایت خود در یک‌فاصله زمانی منظم، می‌توانید یک بازی با ربات‌های موتور جستجو انجام دهید. مهم نیست که آیا محتوای شما جدید است یا قدیمی. مهم نیست که بروز رسانی به خاطر درج محتوای جدید است یا به خاطر تغییر کد نویسی سایتتان.
اگر وب‌سایت خود را دوباره طراحی می‌کنید، کد و متن تغییر خواهد کرد و گوگل فکر می‌کند که محتوای آن در وب‌سایت جدید و تازه است و در وب‌سایت شمارا بررسی می‌کند.

2-محرمانه بودن محتوا
در این روش می‌توانید محتوا را از یک وب‌سایت دیگر کپی کنید، کلمات کلیدی را تغییر دهید و کمی نوشته و عکس به آن اضافه کنید. به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید موتور جستجو را گول بزنید.
هرچند که شخصاً این کار را پیشنهاد نمی‌کنم و تولید محتوا یا ترجمه کردن محتوا را ترجیح می‌دهم. اما اگر مجبور بودید می‌توانید این کار را انجام دهید و از آن نتیجه بگیرید.

3-لینک سازی و خرید لینک اما به‌صورت تدریجی و حساب‌شده
انجام این کار تأثیر مثبتی بر بهینه‌سازی سایت شما و کسب رتبه‌ی مناسب خواهد داشت. اما باید دقت کنید که از چه سایتهایی لینک می‌گیرید!
سرعت ساخت بک لینک نیز بسیار مهم است.
اگر به‌یک‌باره تعداد زیادی بک لینک به سایت شما هدایت شود احتمال جریمه شدنتان به‌شدت افزایش میابد.

4-فعالیت اعضای فیک در سایت و شبکه‌های اجتماعی شما
این مورد تا مدت‌ها به‌خوبی نتیجه می‌داد. اما در الگوریتم‌های جدید استفاده از این تکنیک‌ها بسیار خطرناک است و باید به‌صورت حساب‌شده و بااحتیاط کامل این کار را انجام دهید.

به شما پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ی سیگنالهای شبکه‌های اجتماعی چیست را نیز مطالعه کنید.

جمع‌بندی:

امروزه تمرکز اصلی گوگل بر این است که به سایتهایی رتبه دهد که محبوبیت بیشتری دارند و برای مصرف‌کننده مفیدتر است.
پس با توجه به این نکته باید کاری کنید که کاربران از سایت شما، محصولات، مقاله‌ها، ویدئوها و مطالب دیگری که در سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود قرار می‌دهید لذت ببرند.
فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی و گردش کردن کاربران در سایت شما باعث افزایش اعتبار و بهبود ورودی سایت شما می‌شود.

به‌جای اینکه تلاش کنید که سایتتان را از دید ربات‌های موتور جستجو ببینید، تلاش کنید که از دید انسان‌هایی که از سایتتان استفاده می‌کنند به این موضوع نگاه کنید.
امیدوارم که این مقاله به دردتان خورده باشد.
اگر نظر یا سؤالی دارید آن را در بخش نظرات مطرح کنید.

radical deviderبا مشاهده‌ی دوره‌ی زیر، بهینه سازی سایت با اصول سئو کلاه سفیدرا یاد می‌گیرید.

آموزش سئو وردپرس

جدا کننده

2 دیدگاه در کلاه سیاه، سفید و خاکستری در سئو چیست؟

  1. میلاد کاکاوندی

    سلام وعرض خسته نباشید.درخط هفتم متن زیر به جای پنالتی نوشته ایدجریمه که درون آکلادمشخص شده؛لطفااصلاح کنید.
    (فرق بین جریمه شدن و پنالتی شدن در این است که وقتی سایت شما جریمه می‌شود با افت رتبه در لیست نتایج مواجه می‌شوید و درنتیجه بازدیدکنندگان سایتتان به‌شدت کاهش میابد. درصورتی‌که خطاهای خود را برطرف کنید می‌توانید دوباره به جایگاه قبلی خود دست پیدا کنید.

    اما وقتی‌که سایت شما {جریمه} می‌شود، به‌کلی از لیست نتایج گوگل حذف می‌شوید و دیگر سایتتان رتبه‌ای در موتور جستجوی گوگل نمی‌گیرد)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *