تار مویی که از بمب خطرناک‌تر است…

یک نکته‌ی مهم در قوانین برندسازی

به فایل صوتی زیر گوش کنید و در صورت تمایل متن زیر را مطالعه نمایید.
دقت کنید که توجه به جزییات کارتان، گاهی اوقات ارزشی بالاتر از اصل کارتان پیدا میکند. حتما ویس زیر را که علت شکست بسیاری از کسب و کارها را توضیح می دهد را گوش کنید.

فرض کنید که شما با دوست صمیمی‌تان قرار می‌گذارید و برای صرف شام به یک رستوران می‌روید.

وقتی‌که وارد رستوران می‌شوید تحت تأثیر زیبایی و دکوراسیون رستوران قرار می‌گیرید، می‌بینید که پرسنل آنجا همه یونیفرم دارند، بسیار تمیز است و از همه نظر عالی و حرفه‌ای کار شده است. منو را برداشته و غذای خود را سفارش می‌دهید و وقتی‌که غذا را برای شما می‌آورند می‌بینید که عجب غذای خوبی!

بسیار مفصل و با کیفیت بسیار عالی درست‌شده است اما همین که قاشق را برمی‌دارید تا اولین قاشق از غذا را میل کنید می‌بینید که یک تار مو در غذای شما است یا یک لکه خشک‌شده روی قاشق است و یا مثلاً اثر انگشت آشپز کنار ظرف غذای شما مانده است، چه اتفاقی می‌افتد؟

شاید این اتفاق بسیار کوچک مثلاً یک تار مو در غذای شما به تنهایی بتواند تمام دکوراسیون، رفتار خوب کارکنان رستوران و همه‌ی آن چیزهایی که تا بحال نظر شما را جلب‌کرده را به یک‌باره از بین ببرد و این اتفاق، اتفاقی است که چند وقت پیش برای خود من افتاد و تصمیمی که گرفتم این بود که دیگر هیچ وقت به آن رستوران نروم و دوستانم را هم که می‌بینم پیشنهاد می‌کنم که دیگر از آن رستوران خرید نکنند.

این اتفاق که من از آن به عنوان یک فاجعه یاد می‌کنم در هر کسب‌وکاری می‌تواند به وجود بیاید مخصوصاً در کسب‌وکارهای آنلاین. ممکن است شما به تازگی کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کرده باشید ولی موضوعی که الان باید به آن دقت کنید این است که نکته اساسی که شما را از کسب‌وکارهای معمولی جدا می‌کند توجه زیاد به جزئیات است.

اگر شما به جزئیات توجه نکنید مطمئن باشید که به زودی شکست می‌خورید.

کلیات را همه انجام می‌دهند، غذا را همه‌ی رستوران‌ها در اختیار شما می‌گذارند اما جزئیات را خیلی‌ها رعایت نمی‌کنند. ممکن است شما خودتان طراح سایت باشید یا به نوعی همکار ما باشید یا حتی ممکن است یک فرد عادی باشید که دوره رایگان ساخت فروشگاه ما را دیده‌اید و کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کرده‌اید.

قطعاً متوجه شده‌اید که ساخت یک کسب‌وکار اینترنتی به آن سختی‌هایی که فکرش را می‌کردید نیست اما آن چیزی که فروشگاه‌های اینترنتی موفق را از فروشگاه‌های معمولی و شکست‌خورده جدا می‌کند توجه زیاد به جزئیات است.

شاید تجربه‌ی خرید اینترنتی را داشته باشید. تا قبل از اینکه از یک سایت خرید کنید، خیلی خوب و با حوصله جواب شما را می‌دهند اما بعد از این‌که خرید را انجام دادید دیگر اصلاً جواب تلفن را نمی‌دهند. این خودش یک اتفاق بسیار بد است و برند را 100% نابود می‌کند.

یک کسب‌وکار برای اینکه بتواند رشد کند، نیاز به مشتری ثابت دارد و مشتری ثابت به شرطی می‌آید و با شما کار می‌کند که شما کاری کنید که از سایر رقیبانتان متمایز شوید. پس الان نکته‌ای که یاد گرفتید این بود که از این لحظه به بعد هر کاری که خواستید انجام دهید به جزئیاتش 100% توجه کنید. توجه به جزییات، یکی از مهمترین قوانین برندسازی است.

اگر قرار است ماشینتان را بشورید سعی کنید به بهترین شکل ممکن ماشینتان را تمیز کنید حتی تمام جزئیات را هم در نظر بگیرید. کسی که لذتش را می‌برد در درجه اول خودتان هستید. وقتی‌که قرار است محصولی را برای مشتری آماده کنید سعی کنید که به کوچکترین جزئیات توجه کنید، این بسیار مهم است.

دقت کنید که در کسب‌وکار شما چه کسی با مشتری در تماس است. چه کسی سفارش‌های شما را چه از طریق تلفن و چه به صورت حضوری از مشتری دریافت می‌کند. این نکته بسیار مهم است و خیلی از کسب‌وکارها را می‌بینم که اصلاً به آن دقت نمی‌کنند. الان وضعیت بازار جوری شده است که هجوم می‌آورند به سمت کسب‌وکارهای اینترنتی و سعی می‌کنند که در این بازار سهمی برای خودشان به وجود بیاورند.

شما برای اینکه بتوانید موفق شوید حتماً باید به جزئیات توجه کنید و آن چیزی که شما را از دیگران متمایز می‌کند، میزان توجه شما به جزئیات کاری است که انجام می‌دهید. برایتان آرزوی موفقیت می‌کنم.

2 دیدگاه در تار مویی که از بمب خطرناک‌تر است…

  1. بهرامی

    سلام مهندس
    یه چند وقتی بود به سایتت سر نزده بودم. واقعیتش خودم هم بارها به این نکته فکر کرده بودم اما دیدم شما هم نسبت به این قضیه حساس هستید اما یه سوال دارم بعضا همین مسئله از طرفی باعث سوء استفاده مشتری هم می شود که چگونه در این مواقع باید برخورد کرد.
    دوستدار شما بهرامی

    • امیر ارسلان بهنام

      سلام وقت شما بخیر
      گاهی اوقات برخی از افراد ممکن است سوء استفاده کنند و خیلی زود شخصیت و نیت واقعی این افراد مشخص می‌شود. اما افرادی که شما و بیزینس شما را انتخاب می‌کنند، لیاقت این را دارند که چون مشتری شما هستند بهترین خدمات را دریافت کنند. خدماتی که احتمالا رقبایتان نیز به مشتریانشان ارائه نمی‌دهد. (البته این قضیه نسبی است و در کسب و کارهای مختلف متفاوت است، اما داشتن این طرز فکر می‌تواند کمک زیادی به بیزینس‌ها و مشتریانشان کند)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *