برندسازی شخصی چیست و چه کاربردی برای فروشگاه‌های آنلاین دارد؟

شاید قبلا اسم برندسازی شخصی را شنید باشید، شاید هم این اولین بارباشد که با این مفهوم آشنا می‌شوید. اما در هر حالت حتما این مقاله را بخوانید و به آموزش‌های آن عمل کنید.

در بازار پر رقابت امروزی که همه کسب و کارها تلاش می کنند تا بیشتر بفروشند، استفاده از مفاهیم جدید بازاریابی بسیار مهم است. تا مدت‌ها پیش اگر شما سایت نداشتید، یا در شبکه‌های اجتماعی حضور نداشتید، باز هم چرخ کسب و کارتان می‌چرخید.

اما الان با توجه به شیوع ویروس کرونا، شرایط سیاسی و اقتصادی ایران و هجوم یکباره همه به سمت فضای مجازی شرایط متفاوت شده است. به همین دلیل بود که این مقاله را برای شما آماده کردیم. اگر هم تا حالا وارد فضای آنلاین نشده‌اید همین حالا در دوره ساخت فروشگاه اینترنتی شرکت کنید.

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که برندسازی شخصی چیست اجازه دهید کمی در مورد برندسازی محصول برای شما صحبت کنم.

برند شخصی چیست

برندسازی محصول چیست و چه تفاوتی با برندسازی شخصی دارد؟

شرکت‌ها و کارخانه‌ها برای اینکه بتوانند محصولات و خدمات خود را بفروشند، روی برندسازی کار می کنند. شاید شما هم قبلا این کار را انجام داده باشید. اقداماتی نظیر تبلیغ نویسی صفحه محصول، ساخت ویدئو معرفی محصولات، سئو وب سایت، تبلیغات و هرگونه اقدامی که کمک به افزایش ارزش محصول شما در چشم مردم بکند.

اما در کنار برندسازی محصول، امروزه می‌بینیم که خیلی از مردم (مخصوصا افرادی که بنیان گذار یک کسب و کار هستند) تلاش می‌کنند که شخصیت خودشان را هم برند کنند. زمانی که شما برندسازی شخصی انجام می‌دهید، مردم فقط بخاطر خوب بودن محصول، از شما خرید نمی‌کنند، بلکه چون شخصیت شما را می‌شناسند و برای شما ارزش قائل هستند محصول شما را به رقیبانتان ترجیح می‌دهند.

برندسازی شخصی یک راهکار هوشمندانه است، اگر می خواهید در سال‌های آینده کسب و کار پر رونقی را داشته باشید. هرچند که برندسازی شخصی فقط به هدف تجاری نیست، گاهی اوقات افرادی پیدا می‌شوند که برای فرهنگ سازی، برای مقابله با فساد و رشد کشورشان برندسازی شخصی می‌کنند که شاید هیچ منافع مالی برای آنها در بر نداشته باشد.

چگونه می‌توانم برندسازی شخصی را شروع کنم؟

اصطلاح برندسازی شخصی برای اولین بار در سال 1997 توسط تام پیرز مطرح شد. در برندسازی شخصی باید نلاش کنید از نظر دانش، تخصص، ظاهر و ویژگی های شخصیتی خودتان را روز به روز بهبود دهید و از دیگران متمایز شوید. اگر بتوانید از استراتژی گاو بنفش در برند شخصی خود نیز استفاده کنید سرعت رشد شما بسیار افزایش پیدا می کند.

 

اولین سوالی که قبل از شروع برندسازی شخصی باید از خودمان بپرسیم این است که خودمان را خوب بشناسیم. یک برگ کاغذ بردارید و اگر قرار باشد منصفانه و به دور از تعصب خودتان را به خودتان معرفی کنید چه چیز‌هایی می‌نویسید؟

تمام ضعف‌های شخصیتی و نقاط قوت خود را بنویسید. در مورد تخصص و تجربه‌ای که در کسب و کارتان دارید بنویسید و تمامی تجربه‌های شیرین و تلخ در زندگی شخصی و کاری خود را یاد داشت کنید. هیچ یک از ما خالی از اشکال نیستیم و قبل از شروع به برندسازی باید با خودمان صادق باشیم.

در این مسیر باید دائما روی خودتان کار کنید و تلاش کنید از هر نظر (هم شخصیتی، و هم از نظر کاری) هر روز خودتان را بهبود دهید. سعی کنید ارزش خودتان را در چشم خودتان افزایش دهید (حتی اگر برای این کار مجبور شوید هر روز ورزش کنید، غذای سالم بخورید، کتاب های بهبود فردی مطالعه کنید و …)

از افرادی که برندسازی شخصی می‌کنند الگو بگیرید. در سطح جهان می‌توانید در مورد بیل گینس، دونالد ترامپ، دارن هاردی و … الگو بگیرید. در ایران هم از افرادی مثل ماهان تیموری، دکتر علیرضا آزمندیان و … که بسیار حرفه‌ای روی personal branding خود کار می‌کنند.

اما یادتان باشد که در پوشش، نحوه‌ی حرف زدن و … از آنها کپی نکنید. اینکه ویژگی‌های مثبت آنها را یاد بگیرید و در خودتان هم ایجاد کنید بسیار خوب است. اما اینکه بخواهید از آنها کپی کنید ارزشی ندارد و شما را موفق نمی‌کند. یادتان باشد همیشه یک جنس اصل ارزشش از اجناس کپی و فیک بیشتر است!

برندسازی شخصی چیست

یکی از مهمترین اصول در برندسازی شخصی این است که تولید محتوای با کیفیت، که قبلا روی آن فکر کرده باشید و جوانب آن را سنجیده باشید را انجام دهید. همیشه در تولید محتوا به دنبال این باشید که بتوانید تاثیر مثبت بر زندگی مخاطبان و مشتریانتان بگذارید و واقعا دلسوز آنها باشید.

سعی کنید با رفع مشکل دیگران و تولید محتوای با کیفیت به آنها این احساس را بدهید که ارزشمند هستند. برخی از افراد فکر می‌کنند اگر دائما به افرادی که هیچ وقت آنها را ندیده‌اند در شبکه‌های اجتماعی بگویند عاشقتان هستم، دوستتان دارم و … می‌توانند برندسازی کنند و محصولات گران قیمت خود را بفروشند!

نکاتی که در برندسازی شخصی باید مد نظر قرار دهید:

1- رهبر باشید و نه مدیر:

در کتاب 12 ستون موفقیت نوشته جیم ران، یکی از ستون‌های اساسی موفقیت رهبری است. منظور ما از رهبر مفهوم سیاسی این کلمه نیست. مدیر کسی است که به دیگران آن چیزی که هستند را نشان می‌دهد، اما رهبر به دیگران می‌گوید که به چه چیزی می‌توانند تبدیل شود.

اگر ویژگی های شخصیتی یک رهبر را در خود ایجاد کنید، توانایی تحت تاثیر قراردادن دیگران را پیدا می‌‌کنید که برای برندسازی شخصی بسیار ضروری است.

2- فعال و با انگیزه باشید.

انگیزه دنیای متفاوتی دارد. باید اعتراف کنم تا چند ماه پیش،‌ دقیقا نمی‌دانستم که انگیزه چیست. تا اینکه کتاب صوتی به نام هنر ایجاد انگیزه را در ماشین گوش دادم. این کتاب را بخوانید (یا مثل من گوش دهید) و سعی کنید آموزش‌های آن را در عمل پیاده سازی کنید.

سعی کنید که همیشه فعال باشید و حرکت خرگوشی نکنید. حرکت خرگوشی مانع از موفقیت شما در برندسازی می‌شود.

3- دیگران را تخریب نکنید.

یک اشتباه وحشتناک این است که شما رقیبان خود را تخریب کنید. چند سال پیش، فردی که به شدت به او عقیده داشتم،‌ در یک همایش به رقیبش، (که البته او را نیز دنبال می‌کردم) توهین کرد. همین اتفاق باعث شد که از همایش خارج شوم و دیگر در همایش‌های بعدی او شرکت نکردم.

هیچ وقت مستقیما رقیبان خود را زیر سوال نبرید، حتی اگر کاملا حق با شما باشد.

4- تولید محتوای رایگان را جدی بگیرید.

برای اینکه دیگران شما را دوست داشته باشند، باید شما هم به آنها اهمیت بدهید. تولید محتوای مفید و رایگان که درد مخاطب را دوا کند، یکی از بهترین راه‌های برندسازی شخصی است. بدون چشم داشت محتوای با کیفیت عالی تولید کنید و سعی کنید اثر مثبت بر زندگی دیگران بگذارید. در کنار آن می‌توانید دوره‌های تجاری یا خدمات خود را به افرادی که توانایی هزینه کردن را دارند ارائه دهید.

5- اگر تحصیلات دانشگاهی ندارید مانع خود نشوید.

یکی از استدلال‌های غلط، که نزدیک به 5 سال از زمان ارزشمند من را تلف کرد اعتقاد به تحصیلات دانشگاهی بود. البته منکر ارزش تحصیلات دانشگاهی نیستم،‌ اما دانش و علم واقعی در کتاب‌های پرفروش دنیا و دوره‌های آموزشی کارآفرینان موفق وجود دارد.

اگر روی زمینه‌ای که می خواهید کار کنید، هر روز 2 ساعت مطالعه کنید، قول می دهم تا 5 سال آینده از فردی که در آن زمینه دکتری دارد موثرتر و موفق‌تر خواهید بود.

6- وب سایت و شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرید!

برند شخصی در شبکه‌های اجتماعی

وب سایت یکی از بسترهای بسیار مهمی است که به نظر من همه باید از آن استفاده کنند. البته سایت به خودی خود ارزشی ندارد،‌ اما وقتی آن را سئو می‌کنید تا در گوگل رتبه بگیرد اتفاقات جالبی هم برایتان می‌افتد. درست مثل موج رادیکال که تا امروز بیش از 90 درصد مخاطبان هدف خود را این گونه به دست آورده است.

شبکه‌های اجتماعی نظیر لینکدین و اینستاگرام هم خیلی اثرگذار هستند. افرادی را می‌شناسم که فقط با فعالیت در لینکدین درآمد بسیار بالا (بالاتر از 100 میلیون درماه) دارند. پس حتما این بستر‌ها را مد نظر داشته باشید و حرفه‌ای کار کنید.

7- با دیگران دوست شوید.

وقتی که در برندسازی خوب عمل می‌کنید و عده‌ای به شما و کارتان اعتقاد پیدا می‌کنند، کم کم پیشنهاد دوستی نیز دریافت می‌کنید. افرادی به شما نزدیک می‌شوند که می خواهند ارتباط خود را با شما نزدیکتر کنند و حتی در تصمیمات شخصی نیز از شما مشورت می‌گیرند.

اگر از نظر حرفه‌ای فرصتش را دارید، سعی کنید با برخی از افراد، روابط خود را از حالت تجاری محض خارج کنید.

8- با مردم با احترام و به زبان ساده حرف بزنید.

هیچ چیزی ناراحت کننده‌تر از این نیست که بخواهیم با یک متخصص (مثلا متخصص اقتصاد، پزشک، متخصص بازاریابی و …) صحبت کنیم و دائما از اصطلاحاتی استفاده کند که تا به حال نشنیده‌ایم. یا مثلا جوری حرف می‌زنند که انگار با یک آدم نادان و کودن طرف هستند. (چنین افرادی در واقع ویژگی‌های شخصیتی خودشان را در حرف زدن نشان می‌دهند)

افرادی که به دنبال سخت حرف زدن هستند و بیشتر از انتقال دانش، به دنبال قیافه گیری هستند احتمالا در برندسازی شخصی نیز شکست خواهند خورد.

در مورد مسائل تخصصی آنقدر ساده و شفاف حرف بزنید که حتی یک کودک 7 ساله نیز بتواند حرف‌های شما را درک کند.

پاسخ به چند سوال متداول در مورد پرسونال برندینگ

برند شخصی

آیا برای برندسازی شخصی حتما باید با اسم خودمان فعالیت کنیم؟

لزوما خیر، افراد زیادی را این روز‌ها می‌بینم که قصد طراحی سایت دارند و با ما تماس می‌گیرند. وقتی از آنها می‌پرسیم که چه اسمی برای دامنه سایت در نظر داری می‌گویند اسم و فامیل خودم (حتی گاهی اوقات اسم و فامیل آنقدر طولانی می شود که جذابیتی به عنوان نام سایت ندارد)

اگر شما می خواهید روی برندشخصی خود کار کنید لزوما نیازی نیست که اسم و فامیل خودتان را برای سایت یا شبکه‌های اجتماعی‌تان قرار دهید. در ایران افرادی مثل ماهان تیموری، دکتر علیرضا آزمندیان و … مستقیما با نام خودشان برندسازی می‌کنند.

اما سایت‌هایی نظیر مدیر سبز (ژان بقوسیان) یکی از مثال‌هایی است که لزوما با سایت یا شبکه‌های اجتماعی به اسم خود برندسازی نمی‌کند. اما در عین حال برندسازی شخصی قوی نیز انجام داده است. با این توضیحات اگر خواستید روی اسم مناسب برای خود کار کنید حتما مقاله راهنمای انتخاب نام دامنه را مطالعه کنید.

اگر مشهور شویم آیا برندسازی شخصی هم انجام داده‌ایم؟

شهرت و برند شخصی دو مقوله متفاوت هستند، برخی از افراد با مسخره بازی، انجام کارهای عجیب و غریب به یک باره مشهور می‌شوند و هزاران دنبال کننده پیدا می کنند. اما کسی که روی برندسازی شخصی خود کار می کند، بر اساس شایستگی ها، تخصص و ویژگی‌های منحصر به فرد شخصیت خود شناخته می‌شود و با دیگران ارتباط برقرار می کند.

و اما مهمترین قسمت این مقاله…

مهمترین قسمت این مقاله این است که همین الان شروع کنید و کار کوچکی برای برندسازی شخصی خود انجام دهید. اگر فروشگاه قهوه دارید، اگر لباس فروش هستید، اگر مدرس هستید و قرار است دوره‌های آموزشی بفروشید، و هر چه می‌فروشید از امروز تولید محتوا کنید و روی برندسازی شخصی خود کار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *