چگونه به عنوان یک طراح سایت کسب درآمد کنیم؟

نکات طلایی کسب درآمد از طراحی سایت

در این مقاله در مورد چگونگی کسب درآمد از طراحی سایت برای شما توضیح می‌دهیم، پس اگر که می‌خواهید به عنوان یک طراح سایت، کسب و کار خود را شروع کنید و درآمد کسب کنید، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

طراحی سایت کاری است که شما فارق از اینکه چندساله هستید، چه جنسیتی دارید و تا چه مقطعی درس خوانده‌اید می‌تواند برای شما مفید باشد. حتی اگر خانم خانه هستید باز هم این شغل، می‌تواند شخصیت و درآمد شما را توسعه دهد. اما یادتان باشد که اگر در این لحظه هیچ چیزی در مورد شغل طراحی وب نمی‌دانید، از همین حالا باید به خودتان قول بدهید که عاشق یادگیری مطالب جذاب و دوست داشتنی این حرفه شوید.

کسب درآمد از طراحی سایتهمانطور که می‌دانید در وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی امروز ایران که خیلی از کسب و کار ها به سختی به حیات خود ادامه می دهند. فرصت هایی وجود دارد که اگر از آنها استفاده کنید می‌توانید رشد زیادی داشته باشید.

یکی از این فرصت‌ها، کمک به دیگران برای آنلاین کردن کسب و کارشان است. شیوع ویروس کرونا باعث شده که کسب و کارها و فروشگاه‌های اینترنتی با سرعت بسیار زیادی رشد کنند و درآمد خوبی کسب کنند. خیلی‌ها می خواهند که کسب و کارشان را آنلاین کنند و برای این کار حاضرند هزینه یک یا چندماه کرایه مغازه را هزینه کنند!

پس اگر شما علاقه به این کار دارید، حتما از این فرصت استفاده کنید. همانطور که می‌دانید در سایت موج رادیکال، یک دوره کاملا رایگان در مورد ساخت فروشگاه اینترنتی وجود دارد، تا کنون بالغ بر 10 هزار نفر در این دوره شرکت کرده‌اند.

خیلی‌ها توانسته‌اند بدون پرداخت هزینه و با دیدن این دوره مالک فروشگاه آنلاین شوند. دوستان زیادی نیز (مخصوصا در چندماه گذشته) به پشتیبان موج رادیکال پیام داده‌اند که فقط با دیدن دوره رایگان توانسته‌اند اولین سفارش طراحی سایت خود را بگیرند!

به همین دلیل تصمیم گرفتیم که بخشی از تجربه ی خود را در اختیارتان قرار دهیم و به متداول ترین سوالاتی که تا این لحظه از ما پرسیده شده است پاسخ دهیم. اگر شما سوالی دارید که در این مقاله توضیح داده نشده در قسمت کامنت‌ها بپرسید تا پاسخ شما را بدهیم.

1- یک پیشنهاد طراحی سایت گرفتم ولی نمی‌دونم چقدر قیمت بدهم!

همانطور که می‌دانید موثرترین عامل بر هزینه طراحی سایت، امکانات و سطح کیفیت انجام کار هست. می‌توان دو سایت با ظاهرا کاملا مشابه را با تفاوت قیمت بیش از 10 میلیون تومان طراحی کرد. حتی اگر سایت‌ها با یک روش (نظیر وردپرس) طراحی شده باشند.

برای برآورد هزینه حتما هزینه مربوط خرید دامنه، هاست، قالب و افزونه‌ها و … را حساب کنید. تخمینی از زمانی که باید بگذارید هم محاسبه کنید و آن را هم در قیمتی که می‌دهید در نظر بگیرید. اگر نیاز است که مراجعه حضوری به دفتر کار مشتری داشته باشید هزینه زمان و رفت آمد را نیز حساب کنید.

مثال:

هزینه خرید دامنه com، دامنه ir و هاست یکساله = 650 هزار تومان

هزینه قالب و افزونه‌هایی که نیاز است = 900 هزار تومان

میزان زمان خالصی که باید برای این سایت اختصاص بدم = 35 ساعت (این زمان را ضرب در ارزش یک ساعت خود بکنید، مثلا 35*70000 تومان که می‌شود 2450 تومان)

هزینه‌های احتمالی نظیر ایاب و ذهاب، جلسه‌های حضوری و … = 300 هزار تومان

حالا هزینه‌های بالا را جمع بزنید و به مشتری اعلام کنید. دقت کنید که این صرفا یک مثال است تا مفهوم برآورد هزینه را یاد بگیرید.

چگونگی کسب درامد از طراحی سایت

2- هزینه ها را چگونه از مشتری دریافت کنم؟

در شروع کار باید سعی کنید که حتما هزینه‌های اولیه مثل ثبت دامنه، خرید هاست، خرید قالب و افزونه‌ها، خرید پنل پیامکی و … را قبل از شروع کار از مشتری دریافت کنید، حتی اگر مشتری برادر یا خواهر خودتان باشد.

اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است مشتری بنا به هر دلیلی منصرف شود و اگر شما از جیب هزینه کنید دچار مشکلات زیادی می شوید. متاسفانه افرادی وجود دارند که بنا به دلایلی قصد آسیب زدن به شما را دارند و نمی خواهند شما کار کنید. بعضی‌ها فقط به دنبال سوء استفاده هستند و هیچ ارزشی برای تخصص و زمان شما قائل نیستند.

برای اینکه در دام این افراد اسیر نشوید در مورد هزینه‌ها شفاف صحبت کنید. برای آماده شدن سایت وزمان پرداخت هزینه‌ها حتما تاریخ مشخصی را تعیین کنید.

3- دامنه و هاست را به نام خودم بخرم یا مشتری؟

نظر من این است که با نام مشتری این کار را انجام دهید.

دلیل اول این است که مشتری هزینه کرده ‌است و از نظر اخلاقی و قانونی باید مالک 100 درصد وب سایت باشد. هرچند که برخی از همکاران این کار را نمی‌کنند و از مشتری نا آگاه سوء استفاده می‌کنند ولی شما مثل آنها نباشید.

دلیل دوم هم این است که مشتری مسئول محتوایی است که در سایتش قرار می‌دهد و نه شما. اگر دانه و هاست به اسم شما نباشد، مسئولیتی هم در قبال محتوایی که بعدا مشتری شما در سایتش قرار می دهد نخواهید داشت.

4- سایت طراحی کرده‌ام اما مشتری دائما مزاحم می شود و توقعات زیادی دارد. با چنین فردی چه کار کنیم؟

اگر این اتفاق برای شما می‌افتد به این دلیل است که مشتری خود را از وظیفه ای که شما نسبت به او دارید به درستی آگاه نکرده‌اید. یکی از همکاران تعریف می‌کرد که فروشگاهی را با هزینه 3 تومان طراحی کرده است اما پس از اتمام کار مشتری گفته است که من اصلا سایت نمی‌خواستم. من اپلیکیشن لازم داشتم (مشتری فرق بین سایت و اپلیکیشن را نمی‌دانسته است!)

در این حالت وظیفه شماست که که مشتری را به طور کامل از خروجی که قرار است به او تحویل دهید مطلع کنید.

یا فردی می‌گفت یک فروشگاه آنلاین طراحی کردم و مشتری توقع داشت که با هزینه اندکی که از او دریافت کرده‌ایم 4000 محصول را هم برایش وارد کنیم!

در این حالت هم باز وظیفه شماست که مشتری را قانع کنید که وظیفه ورود محتوا با شما نیست و اگر نیاز داشت این کار را انجام دهید، به صورت جداگانه باید برآورد هزینه شود.

ببینید دوستان عزیز، خیلی از افراد اصلا نمی‌دانند که کسب و کار آنلاین چیست و چه شرایطی دارد. این وظیف شماست که وقت بگذارید و قبل از شروع کار تمامی این موارد را برای مشتری توضیح دهید.

5- مشتری با تاخیر زیاد اطلاعات را می‌دهد و از تسویه حساب خودداری می کند.

این اتفاق در برخی از استان‌های ایران به وفور دیده می‌شود. این که چرا بعضی ها این طور رفتار می‌کنند دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. این وظیفه شماست که در مورد زمان اجرای کار و زمان دقیق پرداخت ها شفاف سازی انجام دهید و یک پروژه‌ی بی سر و ته را استارت نزنید.

برای رفع این قبیل از مشکلات حتما انجام کار و پرداخت‌ها را زمانبندی کنید.

6- سایت طراحی کرده‌ام اما پس از گذشت چندماه سایت هک شده است. الان باید چه کار کنم؟

اگر یک سایت را اصولی طراحی کنید و نکات استناندارد را رعایت کنید معمولا هک نمی‌شود. به این دلیل که هکر باید از هک کردن یک سایت انگیزه داشته باشد و یک سایت معمولی که تازه شروع به کار کرده است مورد توجه هکرها قرار نمی‌گیرد.

پس با رعایت یکسری از اصول استاندارد می‌توانید سطح امنیت قابل قبولی را ایجاد کنید. (پیشنهاد می‌کنم دوره بکاپ و امنیت را مشاهده کنید)

اما در هر حال هرچقدر هم که حرفه‌ای عمل کنید باز هم ممکن است سایتی که شما طراحی می‌کنید هک شود (وقتی که سایت‌های بانکی با این اوبوهت و کلی نیروی برنامه نویس با تجربه هک می‌شود سایت وردپرسی، جوملایی یا … که جای خود دارد) به همین دلیل باید بازه‌ی زمانی مثلا 3 ماهه، 6 ماهه یا یکساله تعیین کنید که طی این مدت امنیت و گارانتی عملکرد سایت را متقبل شوید.

پس از گذشت این بازه‌زمانی با دریافت مبلغ پشتیبانی فنی را برای مشتری ادامه دهید. اما اگر در طول مدت زمان پشتیبانی سایت دچار مشکل فنی یا امنیتی شد بدون دریافت هزینه مشکل را رفع کنید. تعهد و پاسخگویی شما به مشتری، باعث پایداری کسب درآمد شما از طراحی سایت یا سایر پروژه‌های مشابه می‌شود.

برای کسب موفقیت در طراحی سایت این موارد را رعایت کنید:

کسب درآمد از طریق طراحی وب سایت

1- خودتان متن قرارداد را بنویسید.

از امضای قراردادهای تحمیلی خودداری کنید. اگر تازه شروع کرده‌اید تلاش کنید آنقدر اطلاعات خود را افزایش دهید که دیگران بخواهند با شما کار کنند. اگر تلاش کنید تا متخصص و حرفه‌ای شوید، دیگران خودشان را با شرایط شما سازگار می‌کنند.

در امضای قراردادی که دیگران به شما می‌دهند دقت کنید و تمام جوانب را خوب بسنجید. بیکار بودن از انجام یک کار بد خیلی بهتر است.

2- قول‌های بی سر و ته ندهید!

برخی از سایت‌ها را اگر ببینید نوشته‌اند که به صورت نامحدود پشتیبانی تلفنی و حضوری ارائه می‌دهند. می گویند تمام محتوای سایت را وارد می‌کنند یا می‌گویند هاست با ظرفیت و پهنای باند نامحدود در اختیار مشتری می‌گذارند. حتی برخی از شرکت‌ها می‌گویند که با طراحی یک سایت 3 میلیونی سایت شما را سئو می‌کنند و شما را با هر کلمه‌ای که بخواهید به صفحه اول گوگل هم می‌آورند! (یک سرچ ساده انجام دهید ده‌ها شرکت طراحی سایت این مدلی پیدا می‌کنید – این در حالی است که سئو هزینه‌های چند ده میلیونی دارد!)

برخی ‌ها قیمت‌هایی را اعلام می‌کنند که به شکل عجیبی کم است و افراد ناآگاه که به دنبال صرفه جویی در هزینه‌های خود هستند را فریب می‌دهند. ادعاهای جذابی دارند ولی در عمل می بینید که تمام حرف‌ها فریبی بیش نبوده.

در نوبت‌های مشاوره با افراد زیادی صحبت کرده‌ایم که گفتند فلان سایت یا فلان شرکت سایت را برای ما طراحی کرد ولی بعد از تسویه حساب حتی جواب تلفنهایم را هم نمی‌دهند!

انجام کار زیاد با مبلغی ناچیز، باعث ایجاد یک رابطه باخت باخت بین شما و مشتری می‌شود.

3- وقتی برای مشتری کار انجام می‌دهید فکر کنید که روی سایت خودتان کار می‌کنید (حتی اگر مبلغ بسیار کمی دریافت کرده باشید.)

اگر یاد بگیرید که در شروع کار خوب مشتری را نسبت به آن چیزی که قرار است به او تحویل دهید توجیه کنید، کارتان بسیار ساده می شود. کافی است کمی بیشتر از آنچیزی که مشتری توقع دارد و شما به او تعهد داده‌اید برای او انجام دهید تا عاشق شما شود.

این یک اصل طلایی است که حتی اگر به دنبال گرفتن پروژه نباشید، کسب درآمد شما را از طراحی سایت تضمین می‌کند. چون این مشتری است که به دنبال شما می‌آید.

4- پشتیبانی خوبی ارائه دهید.

منظور از پشتیبانی این نیست که هرکاری مشتری خواست بدون هزینه برایش انجام دهید، اما می توانید از نظر فنی، از نظر آموزشی و حتی از نظر مشاوره افزایش فروش سایت در کنار او باشید و به او کمک کنید تا رشد کند.

زمان پشتیبانی را همان موقع که برآورد هزینه طراحی سایت را انجام می‌دهید باید محاسبه کرده باشید.

اغلب مشکل‌هایی که برای طراحان سایت به وجود می‌آید این است که نیاز مشتری را به درستی شناسایی نمی‌کنند و برای اینکه سفارش را بگیرند، هزینه بسیار کمی را اعلام می‌کنند. در این حالت شما ممکن است بدون اینکه خودتان هم بدانید، باعث نابودی کسب و کار آنلاین مشتریتان شوید.

5- از هاست با کیفیت استفاده کنید.

اگر شما بهترین طراح و برنامه نویس دنیا باشید (هرچند با روش‌هایی که ما در این سایت آموزش داده‌ایم نیاز چندانی به برنامه‌نویسی برای ساخت سایت ندارید) اما از یک هاست بد استفاده کنید، ارزش کارتان زیر سوال می‌رود.

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت، سرعت و امنیت سایتی که طراحی می‌کنید هاست است به شما پیشنهاد می کنم که حتما مقاله راهنمای خرید هاست مناسب برای وردپرس را مطالعه کنید. استفاده از هاست مناسب یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در بلند مدت کسب درآمد از طراحی سایت را برای شما تضمین می‌کند.

9- عاشق کاری که انجام می‌دهید باشید.

(( راز موفقیت این نیست که کار را انجام دهید که دوست دارید- بلکه این است که کاری که انجام می دهید را دوست بدارید))

در مورد جمله بالا چندین ساعت می‌توان صحبت کرد. اما فکر کردن در مورد آن را به خودتان واگذار می کنم. اگر کاری را با عشق و علاقه انجام دهید، خیر و برکت پیدا می کند.

امیدوارم که با خواندن این مقاله توانسته باشید اطلاعات مناسبی را در مورد آموزش کسب درآمد از طراحی وب سایت به دست آورید. اگر سوالی دارید که در این مقاله راجع به آن صحبت نکرده‌ایم، در قسمت کامنت‌ها سوالتان را بنویسید و پاسختان را در ایمیلتان دریافت کنید.

اگر تازه با مجموعه‌ی موج رادیکال آشنا شدید، حتما مقاله‌های انتخاب نام دامنه و دوره رایگان ساخت فروشگاه اینترنتی را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *