سنگ، کاغذ، قیچی !

در ویدئوی زیر سه نوع کسب‌و‌کار را به شما معرفی می‌کنیم.

کسب و کار سنگ، کسب و کار کاغذ و کسب‌و‌کار قیچی!

این ویدئو پاسخ افرادی را می‌دهد که می‌خواهند وارد حوزه‌ی کسب و کار اینترنتی شوند اما فکر می‌کنند باید سایتی کامل و جامع داشته باشند. گاهی اوقات شاهد این موضوع هستیم که برخی افراد سایتها یا اپلیکیشنی را می‌سازند که کار چندین شرکت را انجام می‌دهد و همین موضوع برای آنها مشکلات بسیار زیادی را به وجود می‌اورد.

پیشنهاد می‌کنم ویدئوی زیر را ببینید و نظر یا سوالاتتان را در قسمت پایین همین مطرح کنید.

در صورتیکه مایل باشید می‌توانید متن ویدئوی بالا را در ادامه مطالعه کنید.

در این ویدئو می‌خواهم به سؤالی پاسخ دهم که اغلب افراد و اغلب شرکت‌ها، در بدو شروع فعالیتشان و وقتی که می‌خواهند کسب‌وکار آنلاینشان را راه بیندازند با این سؤال مواجه می‌شوند.

خیلی از افراد با ما تماس می‌گیرند و می‌گویند ما می‌خواهیم سایتی را راه‌اندازی کنیم به وسعت دیجی‌کالا. می‌خواهیم انواع و اقسام لوازم خانگی را در آن سایت به فروش برسانیم. یا به عنوان مثال فرد دیگری زنگ می‌زند می‌گوید من می‌خواهم سایت تبلیغاتی راه بیندازم با این تفاوت که هم تبلیغات تلگرام را پوشش دهد و هم اینستاگرام را پوشش دهد، هم تبلیغات اپلیکیشن را پوشش دهد، بنر پوشش دهد و خیلی موارد دیگر و این دوستان فکر می‌کنند که راز موفقیت در ارائه خدمات زیاد است. در صورتی که در این ویدئو من به شما توضیح می‌دهم که دقیقاً برعکس این موضوع درست است.

اگر شما بخواهید وسیع شروع کنید و دست روی شاخه‌های زیادی بگذارید به احتمال بسیار زیاد شکست می‌خورید. حداقل تجربه من که سال‌هاست در این زمینه در حال کارکردن هستم، نشان‌داده که افرادی که می‌خواهند خیلی وسیع شروع به کار کنند به زودی شکست می‌خورند و آسیب بسیار جدی‌ای می‌بینند. حالا شاید بپرسید کسب‌وکاری مثل دیجی‌کالا چه طور به وجود آمد؟ کسب‌وکاری مثل بامیلو که این همه وسعت دارد و این همه زیرشاخه دارد چه طور به وجود آمده؟ پاسخش را داخل این ویدئو به شما می‌دهم.

برای اینکه بتوانید این موضوع را درک کنید باید با انواع شرکت‌ها آشنا شوید. در دنیای فیزیکی یا حتی در دنیای کسب‌وکار اینترنتی سه نوع شرکت وجود دارد:

  • شرکت سنگ
  • شرکت کاغذ
  • و شرکت قیچی

اگر خاطرتان باشد وقتی بچه بودیم این بازی را انجام می‌دادیم؛ سنگ، کاغذ، قیچی، و روال کار به این‌صورت بود که قیچی کاغذ را می‌برید، کاغذ سنگ را می‌پوشاند و سنگ قیچی را می‌شکست.

در دنیای کسب‌وکار هم دقیقاً همین رابطه وجود دارد، اما منظور از این کسب‌وکارها چیست؟

شرکت‌های قیچی:

کسب‌وکار قیچی به کسب‌وکاری گفته می‌شود که نوپا است و به تازگی شروع به فعالیت کرده است. کسب‌وکارهای قیچی گوشه‌ای از کسب‌وکارهای بزرگ‌تر را می‌بُرند، روی آن گوشه تمرکز می‌کنند و تلاش می‌کنند در آن حوزه خاص موفق شوند.

شرکت‌های قیچی خدمات بسیار کوچکی ارائه می‌دهند اما بسیار متخصص هستند و به طور عالی آن کار را انجام می‌دهند و دلیل اصلی‌ای که باعث موفقیت کسب‌وکارهای نوپا می‌شود، تمرکز بسیار بالای آن‌هاست. به همین دلیل ما به اغلب افراد، به اغلب مشتریانمان پیشنهاد می‌کنیم که روی یک شاخه‌ی خاص متمرکز شوند و در آن حوزه به صورت عالی و حرفه‌ای کار کنند.

مثلاً اگر مشتری‌ای آمده و می‌گوید من می‌خواهم سایتی مثل دیجی‌کالا راه بیندازم، ما پیشنهاد می‌دهیم از بین این همه محصولی که دیجی‌کالا می‌فروشد فقط روی یک دسته خاص متمرکز شو، به عنوان مثال فقط روی تلویزیون متمرکز شو، فقط روی دوربین‌های عکاسی متمرکز شو، فقط روی تجهیزات آشپزخانه متمرکز شو.

دلیل آن هم این است که وقتی شما حوزه کاری را محدود می‌کنید بعداً بودجه کمتری برای تبلیغات نیاز دارید، خیلی راحت‌تر می‌توانید مشتریانتان را مدیریت کنید و می‌توانید روی کسب‌وکارتان تمرکز کنید.

شرکت‌های سنگ چیست؟

شرکت‌های سنگ همان شرکت‌های قیچی هستند که در ابتدا روی یک حوزه خاص تمرکز کرده‌اند و به ؟؟؟؟ (9:58) فروش پیدا کردند و برندشان جا افتاده و مشتری پیدا کرده‌اند آمده‌اند و یواش‌یواش تنوع محصولشان را گسترش داده‌اند، مثلاً الان شما با فروش تلویزیون شروع می‌کنید کم‌کم که مشتری پیداکرده و به درآمد می‌رسید در کنار تلویزیون سایر لوازم صوتی و تصویری را هم ارائه می‌کنید. شرکت‌های سنگ حوزه خدماتشان گسترده‌تر می‌شود، محصولات بیشتری را ارائه می‌دهند و سهم بیشتری از بازار به دست می‌آورند. وقتی شرکت قیچی به شرکت سنگ تبدیل می‌شود دیگر مثل قبل تمرکزش را نمی‌تواند حفظ کند در نتیجه شروع می‌کند به رقابت‌کردن با شرکت‌های قیچی که در حال کار کردن به صورت متمرکز هستند. شرکت سنگ همان طور که در بازی هم شرکت قیچی را می‌شکند دنبال این است که کسب‌وکارهای نوپا را از بین ببرد.

اما شرکت کاغذ چیست؟

شرکت کاغذ هم همان شرکت سنگ است ولی آنقدر بزرگ می‌شود و آنقدر گسترش پیدا می‌کند که به حجم درآمد بالایی می رسد و یکباره روی خدمات و محصولات بسیار زیادی دست می‌گذارد. اگر دیجی‌کالا را در نظر بگیرید، دیجی‌کالا هم در ابتدا روی دوربین های عکاسی تمرکز کرد به مرور زمان بود که از قیچی به سنگ تبدیل شد و بعد از آن به مرور تبدیل به دیجی‌کالایی شد که من و شما الان می‌شناسیم.

شرکت‌های کاغذ شرکت‌های بسیار بزرگی هستند، محصولات زیادی ارائه می‌دهند و سهم زیادی از بازار دارند اما برخلاف شرکت‌های قیچی این شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند روی حوزه‌ای خاص متمرکز باشند.

شرکت‌های کاغذ دنبال فروش بیشتر و به دست آوردن بازار بزرگ‌تر و سودآوری بالاتر هستند و هیچوقت نمی‌توانند مثل کسب‌وکارهای قیچی تمرکز کنند. حالا من می‌خواهم از شما این سؤال را بپرسم اگر که شما بیایید و به یک‌باره از صفر شروع کنید و بخواهید با شرکتی مثل دیجی‌کالا رقابت کنید آیا این اصلاً شدنی است؟

چند سال پیش دیجی‌کالا روزانه یک میلیارد و سیصد میلیون تومان گردش حساب داشت، حالا من می‌خواهم این سؤال را از شما بپرسم آیا شدنی است که به یک‌باره با چنین غولی وارد رقابت شوید؟

شرکت‌های کاغذ می‌آیند شرکت‌های کاغذ دیگر و شرکت‌های سنگ را از بین می‌برند و اگر شما بخواهید که از همین اول بزرگ شروع کنید به احتمال زیاد مشکلات زیادی پیدا می‌کنید به اضافه اینکه بودجه تبلیغاتی بسیار زیادی هم باید داشته باشید ودلیل شکست خیلی از دوستانی که به یک‌باره می‌آیند و تصمیم دارند کارشان را خیلی گسترده شروع کنند دقیقاً همین موضوع است.

در کسب‌وکار اینترنتی پول همه چیز نیست. شما برای این‌که موفق شوید نیاز به تخصص دارید، نیاز به زمان دارید و نیاز به افرادی دارید که دلسوز باشند و برای کسب‌وکارتان مایه بگذارند. این نکته بسیار مهم است. با هر بودجه‌ای که هستید، حتی اگر  هیچ سرمایه‌ای هم ندارید من به شما پیشنهاد می‌کنم که در هر حالت شما اول تبدیل به یک شرکت قیچی شوید و روی یک حوزه خاص تمرکز کنید، در آن حوزه که مشتری پیدا کردید و به درآمد رسیدید، یواش‌یواش خودتان را به شرکت سنگ تبدیل کنید،

خدمات بیشتری ارائه دهید و بعد از آن به یک شرکت قدرتمند کاغذ تبدیل شوید. هر قدر افراد متخصص‌تر و دلسوزتری برای شما کار کنند یا ممکن است بگویید نه، من کسی را ندارم برای من کار کند و من خودم دارم کار می‌کنم، هر قدر خودتان بیشتر دل بسوزانید و بیشتر تلاش کنید فرایند رشد کسب‌وکار شما سریع‌تر می‌شود و می‌توانید پیشرفت بیشتری داشته باشید.

2 دیدگاه در سنگ، کاغذ، قیچی !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *