اولین ابزار در جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی شما

در این ویدئو با اولین و تاثیرگذارترین ابزار در بازاریابی آشنا می شوید.

اولین ابزاری که در جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی کمک می‌کند چیست؟

اولین ابزاری که در جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی به شما کمک می‌کند، نام دامنه و نام برند شما است. نامتان برای اولین بار شما و کسب‌ و کارتان را در ذهن مخاطبانتان تعریف می‌کند.

این بسیار مهم است که از نامی مناسب برای دامنه و برند خود استفاده کنید. در مقاله نام دامنه مناسب به شما آموزش داده ایم که چگونه باید نام مناسبی را برای سایت و یا فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید.

با مشاهده‌ی ویدئو بالا متوجه می‌شوید که چقدر نام انتخابی شما برای تبلیغات و گسترش کار شما مهم است.

در انتخاب نام برند و دامنه باید سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که معنا و مفهوم مناسبی را در ذهن مخاطبانتان تداعی کنند. اگر از کلماتی استفاده کنید که تداعی کننده‌ی مفاهیم منفی باشد، بخش قابل توجهی از فروش ومشتریان خود را از دست خواهید داد.

نکته‌ی بعد این است که سعی نکنید کپی برندهای بزرگ باشید.

سایتها و فروشگاه‌های زیادی را دیده ام که برای انتخاب نام دامنه‌ی خود از دیجی یا کالا استفاده کرده‌اند. امروزه اگر جستجوی ساده‌ای در گوگل انجام دهید صدها سایت را می‌بینید که از چنین کلماتی استفاده کرده‌اند و سعی کرده اند یک کپی از دیجی کالا باشند.

با کمال تعجب افرادی را می‌بینم که تماس می‌گیرند و می‌خواهند یک سایت مثل دیجی کالا برایشان طراحی کنیم!

هرچند که این کار برای ما مثل آب خوردن است. اما به دلیل زیر اکیدا به شما و تمامی افرادی که می‌خواهند کسب و کار اینترنتی خودشان را راه اندازی کنند، پیشنهاد می‌کنم که برند خودتان را راه اندازی کنید و بجای اینکه بخواهید یک کپی از دیگران باشید، سعی کنید خودتان باشید.

یک جنس اصل همیشه بیشتر از یک کپی ارزش دارد. هرچند که بین دو تابلوی زیر تفاوت چندانی وجود ندارد، اما تابلوی اصل به خاطر اورجینال بودنش هزاران برابر بیشتر از نمونه‌ی تقلبی آن ارزش دارد.

اولین کار برای موفقیت در فروش اینترنتی این است که کپی کار نباشید، نه در نام برند و نه در نحوه‌ی ارائه‌ی خدمات

البته نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که الگو گرفتن از افراد حرفه‌ای خوب است. اما اگر جوری عمل کنید که مخاطبان فکر کنند شما یک کپی هستید، فرآیند بازاریابی و فروش برای شما به شدت سخت می شود.

یکی از اساتید بزرگوار جمله‌ای می گفت که همیشه آویزه‌ی گوشم است. او می‌گفت:

تا زمانی که رهبر بازار را دنبال کنید، نمی توانید در صنعت خود پیشرو باشید.

امیدوارم که این مطلب به دردتان خورده باشد.در صورت تمایل می‌توانید متن زیر را که تایپ شده ی ویدئوی بالا است را مشاهده کنید.

در این ویدئو می‌خواهم درباره اولین ابزار بازاریابی با شما صحبت کنم. اولین ابزار نام برند یا نام دامنه سایت شماست. نام دامنه سایت بسیار مهم است و اگر به‌درستی این‌کار را انجام دهید و نام مناسبی را انتخاب کنید همین نام مناسب می‌تواند برای شما بازاریابی کند و تا حد قابل توجهی فروش شما را افزایش دهد. حالا ممکن است بپرسید نام دامنه چگونه می‌تواند برای ما بازاریابی کند.

اولین چیزی که مخاطب درباره شما می‌شنود و یا در مورد شما می‌بیند، نام برند یا نام آدرس سایت شماست و اگر شما نام مناسبی را انتخاب کنید که بتواند تصویر مثبتی را برای اولین بار در ذهن مخاطب به وجود بیاورد، این عامل تأثیر زیاد روی موفقیت شما می‌گذارد. به عنوان مثال ببینید بعضی از سایت‌های هستند که نام دامنه‌شان مناسب نیست چون آن اسم مشابه با کلمات منفی است.

مثلاً کلمه‌ی ایدز را در نظر بگیرید، این کلمه دارد تداعی یک بیماری وحشتناک را در ذهن مردم به وجود می‌آورد. حالا فرض کنید شما نام یک دامنه برای سایتتان انتخاب کنید که مشابه کلمه‌ی ایدز باشد مثلاً Sids.com (سیدز)، اولین تأثیری که این اسم روی مخاطب شما می‌گذارد یک حس نامطلوب است و خیلی‌ها با شنیدن نام دامنه شما فراری می‌شوند و اصلاً سمت شما نمی‌آیند.

نکته بعدی این است که نامی که شما انتخاب می‌کنید نباید مشابه با نامی باشد که رقیبانتان دارند از آن استفاده می‌کنند. در جلسات قبل درباره استراتژی گاو بنفش با شما صحبت کردم و به این موضوع اشاره کردم که چقدر مهم است که شما خودتان را از سایر رقیبانتان متمایز کنید.

متأسفانه خیلی‌ها را می‌بینم که یا با ما تماس می‌گیرند یا از مشاوره‌های ما استفاده می‌کنند و می‌گویند ما اسمی می‌خواهیم مشابه با فلان برند معروف. شاید الان بتوانم صدها نمونه برایتان مثال بزنم که همه آمده‌اند از کلمه دیجی یا از کلمه کالا استفاده کرده‌اند برای برندشان و خیلی جالب است که دارند همان محصولاتی را عرضه می‌کنند که مشابه دیجی‌کالا است و می‌خواهند با آن شرکت رقابت کنند.

نکته‌ای که باید به این دوستان بگویم این است که وقتی‌که شما از یک سایت دیگر و یا از یک شرکت دیگر تقلید می‌کنید و اسمی مشابه اسم آنها انتخاب می‌کنید، یک کپی‌کار به حساب می‌آیید و زمانی‌که مشتری بخواهد بین شما و آن برند اصلی که مثلاً دیجی‌کالا است تصمیم‌گیری کند قطعاً سراغ برند اصلی می‌رود.

پس اولین قدم در میان روش‌های جذب مشتری اینترنتی این است که نام خودتان را از سایر رقبا متمایز کنید.

مگر اینکه یک مزیت بزرگ در کسب‌وکارتان داشته باشید که دیجی‌کالا ندارد.

لزومی ندارد که نام دامنه شما یا نام برند شما حتماً مرتبط باشد با زمینه فعالیت‌تان، خیلی از سایت‌ها هستند که بسیار موفق‌اند و نامی برای سایتشان انتخاب کرده‌اند که هیچ ارتباطی با مفهوم خدمات یا کالاهای آن‌ها ندارد اما برای خودشان یک برند هستند و درآمد خیلی خوبی دارند و روزبه‌روز هم در حال بزرگ‌تر شدن هستند پس از شما می‌خواهم که به این نکته هم دقت کنید.

البته اجازه دهید که این نکته را هم اضافه کنم، شما می‌توانید نام دامنه‌ای را انتخاب کنید که مشابه دامنه‌های دیگر باشد، هیچ مشکلی ندارد و حتی می‌توانید به یک برند هم تبدیل شوید. اما دیگر نمی‌توانید از قابلیت بازاریابی نام دامنه استفاده کنید و اگر بخواهید که برند شوید باید در زمینه‌های دیگر تلاش بیشتری کنید. خدمات خیلی خوبی ارائه دهید، محتوای باارزشی ارائه دهید،

خدمات پس از فروش به مشتری بدهید و جوری کار کنید که خودتان را یک سر و گردن از بزرگترین برندهای مشابه هم بالاتر ببرید. خیلی از سایت‌ها هستند، خیلی از اپلیکیشن‌ها را می‌بینم که اسم‌هایی دارندکه در برخورد اول خیلی خنده‌دار به نظر می‌رسند. اما جالب است که این‌ها جوری کار کرده‌اند که خودشان را به یک برند تبدیل کرده‌اند، مردم به آن‌ها علاقه‌مند شده‌اند و دائماً دارند از آن سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند.

نوع خدمات روی برند شما بسیار تأثیر دارد و اگر که این کار را خوب انجام دهید می‌تواند ضعف ناشی از نام دامنه نامناسب را به طور کامل برطرف کند.

در نهایت پیشنهادی که می‌کنم این است که شما الان ممکن است در دو وضعیت قرار بگیرید: یا اینکه قبلاً یک دامنه‌ای را ثبت کرده‌اید و سایت دارید و الان دارید فعالیت می‌کنید و یا اینکه تازه می‌خواهید وارد این حوزه شوید و می‌خواهید یک اسم مناسب برای برند یا وب‌سایت‌تان انتخاب کنید.

اگر جزو دسته اول هستید و کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کرده‌اید، دیگر به عقب برنگشته و نام دامنه‌تان را تغییر ندهید، با همین اسم ادامه دهید و سعی کنید جوری خدمات به مشتری ارائه دهید که به یک برند تبدیل شوید، یک مزیت رقابتی داشته باشید که مشتری‌ها به سمت شما بیایند و شما را به خاطر خدمات خوبتان به دیگران معرفی کنند.

این را در پرانتز به شما بگویم، چند وقت پیش یکی از سایت‌های انگلیسی را داشتم نگاه می‌کردم که قطعات خودرو می‌فروخت و خیلی جالب است که آمده بود و داخل صفحه همان محصول یک جمله‌ی گارانتی گذاشته بود و گفته بود اگر این قطعه را از ما خریدید و مثلاً کمتر از دو سال کار کرد قطعه را پس بیاورید و دو برابر پولی را که به ما پرداخت کرده‌اید را از ما دریافت کنید.

فلسفه‌ی این جمله‌ی مهم و کاربردی، بر روانشناسی جذب مشتری است.

اصلاً ما چنین چیزی در ایران داریم؟

خیلی از فروشگاه‌های اینترنتی را می‌بینم که اصلاً کالاهایشان را گارانتی نمی‌کنند. خیلی‌ها به مشتری می‌گویند که ما محصول را به پست تحویل می‌دهیم و اگر مشکلی داشت دیگر به ما ربطی ندارد و برو از اداره پست شکایت کن. چنین کسب‌وکارهایی نمی‌توانند برند شوند.

اما فرض کنید یکی در ایران یک گارانتی قوی مثل همین موردی که الان گفتم را بزند، بیاید محصولش را گارانتی کند اگر مشکلی داشت رایگان پس می‌گیریم، اگر نتوانستید استفاده کنید پس بدهید و دو برابر پولی که پرداخت کرده‌اید را از ما دریافت کنید.

می‌بینید این جمله چقدر می‌تواند روی بازاریابی یا برندسازی یک شرکت مؤثر باشد. متأسفانه خیلی از شرکت‌ها و خیلی از افراد از خدمات و محصولاتشان مطمئن نیستند و نمی‌توانند هم آن را گارانتی کنند چون اگر گارانتی کنند محصولشان که مشکل دارد و مشتری آن را برمی‌گرداند در نتیجه متضرر می‌شوند. کسب‌وکارهایی بقا پیدا می‌کنند و می‌توانند به یک برند تبدیل شوند که رابطه برد- برد با مشتریان یا مصرف کنندگان‌شان داشته باشند.

در این مقاله با یکی از مهمترین ترفندهای فروش اینترنتی آشنا شدید. سوالات و نظر خودتان را در بخش نظرات برای ما بنویسید.همچنین پیشنهاد می‌کنم دوره آموزشی زیر را نیز بررسی کنید.

آموزش انتخاب اسم سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *