مهم ترین اصول طراحی فروشگاه اینترنتی در نگاه اول

مهم ترین اصول طراحی فروشگاه اینترنتی شما در نگاه اول:

آیا تا کنون برایتان پیش آمده است که وارد سایتی شوید و در کمتر از 30 ثانیه از آن سایت خارج شوید؟

در این مقاله در مورد نکاتی با شما صحبت می کنم که اگر آن ها را در طراحی فروشگاه اینترنتی خودرعایت نکنید ، سایت و فروشگاه شما هم جزو دسته ای قرار می گیرد که بازدیدکنندگان به محض ورود به آن،سریعا از آن خارج می شوند.

1-در معرض دید قرار دهید:زمانی که بازدیدکننده وارد سایت شما می شود،قطعا به دنبال چیزی است و از راه های مختلفی نظیر گوگل ، تبلیغات بنری ، جوامع مجازی ، ایمیل و… به سایت شما هدایت شده است.باید دقت کنید که دقیقا آن چیزی را در صفحه ی فرود سایتتان قرار دهید که بازدید کننده دنبال آن است.(صفحه ی فرود صفحه ای از سایت شما است که کاربر با کلیک کردن روی یک لینک مستقیما وارد آن می شود.)

کسی که وارد سایت شما می شود حال و حوصله ی گشتن ندارد و این وظیفه ی شماست که دقیقا نیاز او را پیش بینی کنید وآن را در معرض دید قرار دهید.به عنوان مثال اگر سایتتان را برای یک عبارت کلیدی بهینه می کنید باید دقت کنید که بازدیدکننده به محض اینکه از طریق گوگل وارد سایت شما شد مطلب یا محصول مورد نیازش را پیدا کند و دیگر نیاز به کلیک کردن روی گزینه های مختلف و جست و جو نداشته باشد.

اصول طراحی فروشگاه اینترنتی2-سرعت:به دفعات فروشگاه های آنلاینی را دیده ام که سرعت بارگزاری بسیار پایینی داشتند.اگر فروشگاه شما نیز دچار این مشکل است همین عامل باعث می شود که قبل از اینکه دیده شوید کاربر سایت شما را ترک کند و سایتی دیگر را باز کند.هر سایتی که دارید،چه کد نویسی شده باشد و چه با سیستم های مدیریت محتوا ساخته شده باشد،باید سرعت بارگذاری بالایی داشته باشد.

خیلی روی سرعت سایتتان کارکنید.سرعت بارگذاری مناسب اساسی ترین اصل در طراحی فروشگاه اینترنتی شماست.هرچند هم که سایت خوبی و پر محتوایی داشته باشید کاربران حوصله منتظر ماندن را ندارند و سریعا سراغ رقیبان شما می روند.

3-نمایش صحیح:نمایش صحیح سایت در دستگاه های مختلف مثل موبایل ها،تبلت ها،کامپوتر و …اگر سایت شما نمایش خوبی در گوشی موبایل یا تبلت نداشته باشد و دچار به هم ریختگی شود مطمئن باشید که بخش بزرگی از مشتریان آینده ی خود را از دست خواهید داد.

ضمن اینکه برای اینکه بتوانید در نتایج جست و جو به خوبی ظاهر شوید حتما باید سایتی با طراحی واکنشگرا داشته باشید تا در تمام دستگاه ها بدون بهم ریختگی نمایش داده شود.جالب است بدانید که گوگل سایت هایی را که فقط برای مرورگر کامپیوتر طراحی شده اند را برای نتایج جستجو ی موبایل و تبلت نمایش نمی دهد.با توجه به اینکه اغلب کاربران اینترنت از موبایل و تبلت استفاده می کنند توصیه می کنم حتما سایتتان را واکنشگرا کنید.

4-عکس های مناسب:زمان طراحی فروشگاه و هنگامی که محصولاتی را وارد سایتتان می کنید، از عکس های با کیفیت مطلوب استفاده کنید.یکی از مهمترین فاکتور ها در جذب بازدیدکنندگان استفاده از عکس های زیاد و باکیفیت است.

برای افزایش سرعت سایت پیشنهاد می شود که از عکس هایی استفاده کنید که ضمن داشتن کیفیت مناسب حجمی کمتر از 40 کیلوبایت داشته باشند.(برای سایت های فرشگاهی که از عکس های زیادی برای نمایش محصولات خود استفاده می کنند عکس های با حجم کمتر از 30 کیلوبایت توصیه می شود.اما بعضی از افراد برای کاهش حجم عکس،کیفیت عکس را بیش از اندازه پایین می آورند که همین عامل به شدت اعتبار فروشگاه آنها را کاهش می دهد.یا از عکس استفاده نکنید یا اگر استفاده می کنید سعی کنید تا حد امکان باکیفیت و کم حجم باشد.

اصول طراحی فروشگاه اینترنتی

5-فونت و رنگ بندی نوشته ها:از استفاده از چندین نوع فونت مختلف پرهیز کنید.سعی کنید که تمام متونی که در فروشگاهتان قرار می دهید با یک فونت نوشته شود فقط در صورت لزوم برای بخش هایی که می خواهید متمایز باشند می توانید از فونتی دیگر استفاده کنید. برای انتخاب رنگ نوشته هایتان به خوانایی آن دقت کنید.دقت کنید که رنگ فونت چشم را نزند و با رنگ پس زمینه ی سایتتان تضاد داشته باشد که به راحتی خوانده شود.

تبلیغات و تصاویر متحرک:در طراحی سایتتان از فایل های فلش استفاده نکنید.زیرا در اغلب مرورگرها،فلش پلیر به درستی کار نمی کند و کاربران نیز در اغلب اوقات مهارت رفع این مشکل را ندارند.فایل فلشی که برای بازدیدکنندگانتان نمایش داده نشود این حس را القا می کند که بخشی از سایت شما غیر فعال است.

اگر در سایتتان تبلیغات بنری سایت های دیگر را قرار می دهید دقت کنید که از گذاشتن تبلیغات چشمک زن به شدت خودداری کنید.زیرا این تبلیغات  حواس بازدیدکننده را پرت می کند و باعث اذیت شدن او می شود.

6-اصول نگارشی:تمامی متون را از نظر غلط های املایی و مشکلات نگارشی حتما بررسی کنید.بارها برای خود من پیش آمده که از سایتی صرفا به خاطر وجود غلط های املایی و نگارشی در توضیحات محصولشان خرید نکرده ام.برای این کار می توانید از پلاگین ویراستیار که برای ورد طراحی شده است استفاده کنید و قبل از وارد کردن اطلاعات به سایتتان آن ها را ویرایش کنید.

7-رنگ بندی سایت:سعی کنید که آگاهانه از رنگ ها در طراحی فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید.آیا تاکنون دقت کرده اید که رنگ ها به طور ناخودآگاه مفهومی را در ذهن خواننده تداعی می کنند؟و این یک نقطه قوت برای شماست که با توجه به جامعه ی هدف و زمینه ی فعالیتتان،از رنگ مناسب و مرتبط با موضوع سایتتان استفاده کنید.
اصول طراحی فروشگاه
به عنوان مثال رنگ بندی یک سایت فروش عطر زنانه با رنگ بندی فروشگاه لوازم ورزشی باید کاملا متفاوت باشد. به چند نمونه زیر دقت کنید.

اصول طراحی فروشگاه اینترنتیپیشنهاد می کنم که برای طراحی فروشگاه اینترنتی خود،در مورد روانشناسی رنگ ها مطالعه کنید و به پیامی که هر رنگ به ناخود آگاه بازدیدکننده ی سایتتان منتقل می کند دقت کنید.

اگر به دنبال راهی هستید که میان خود و رقیبان خود تمایز ایجاد کنید، مقاله‌ی گاو بنفش را نیز مطالعه کنید.

امیدوارم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد.لطفا اگر نظر یا سوالی دارید در بخش نظرات آن را بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *