راه‌های کسب درآمد از طریق اینترنت

در این مقاله راه‌های کسب درآمد از طریق اینترنت را برای شما توضیح داده‌ایم. نکته‌ی مهمی که در همین ابتدا باید به آن دقت کنید، این است که در این مطلب روش‌هایی مثل کسب درآمد از بورس، بیت کوین و … مطرح نمی‌شود.

بلکه صرفا روی روش‌هایی تمرکز شده است که شما از طریق فروش اینترنتی کالا یا خدمات خود بتوانید کسب درآمد کنید. همچنین چندین بستر حرفه‌ای برای فروش کالا و خدمات به شما معرفی کرده‌ایم که صرفا با استفاده از آنها و بدون نیاز به سرمایه اولیه می توانید کسب درآمد خود از فضای مجازی را شروع کنید.

روش های کسب درآمد از اینترنت:

به شما پیشنهاد می کنم که به ترتیب ویدئوهای زیر را مشاهده کنید و سپس ادامه‌ی مقاله را بخوانید.

برای شروع کسب درآمد از اینترنت به چه امکاناتی نیاز داریم؟

روش‌های زیادی برای کسب درآمد وجود دارد. برخی از این روش‌ها نیاز به هزینه اولیه بالا دارد، برخی از روش‌ها نیز نیاز به پول زیادی ندارد، اما باید زمان زیادی را صرف کار و آموزش خود کنید.

خبر خوب این است که شما با داشتن یک لپ تاب، یک خط اینترنت و مبلغ اندکی پول که روی آموزش خودتان سرمایه گذاری کنید می‌توانید شروع کنید.

دیدن ویدئوهای این قسمت برای دو گروه از افراد مفید است:

1- افرادی که تا حالا تجربه‌ی کسب درآمد از طریق فضای مجازی را ندارند. (مثل افرادی که تازه می‌خواهند برای خود کاری دست و پا کنند یا افرادی که تا حالا مغازه دار بودند ولی الان تصمیم گرفتند که در محیط اینترنت نیز کسب و کار خود را شروع کنند.)

2- افرادی که قبلا یکی از روش‌های درآمدزایی از طریق اینترنت را تست کرده‌اند و حالا می‌خواهند با افزایش اطلاعات خود درآمدشان را افزایش دهند.

کسب و کارهای آنلاین مزایای زیادی دارد.

اولین و بزرگترین مزیت این است که هیچ محدودیتی از نظر سن، جنسیت و حتی سطح تحصیلات دانشگاهی وجود ندارد. شما می‌توانید کسب و کارتان را در منزل خود و با یک لپ تاب یا موبایل مدیریت کنید.

ضمن اینکه هزینه‌های کسب و کگارهای آنلاین، به مراتب پایین تر از کسب و کارهای سنتی است. شما اگر قبلا مغازه یا دفتر کاری را اجاره کرده باشید متوجه می‌شوید که هزینه اجاره بسیار قابل توجه است. در حالی که در کسب و کارهای اینترنتی دیگر چنین هزینه‌هایی وجود ندارد!

به شما پیشنهاد می‌کنم که مقاله چرا کسب وکارهای سنتی نابود می‌شوند را بخوانید. در این مقاله در مورد مزایای کسب و کار آنلاین و معایب کارهای سنتی برای شما توضیح داده‌ایم.

قبل از اینکه بخواهید کسب و کار خود را در اینترنت راه اندازی کنید، بهتر است ابتدا قدرت ریسک پذیری، صبر و حوصله، علاقه و … را بررسی کنید.

هر کاری را که شروع می کنید، باید به آن علاقه داشته باشید، زیرا در غیر اینصورت نمی‌توانید موفقیت چندانی به دست آورید. برخی از روش های کسب درآمد اینترنتی ریسک بالا و البته درآمد بالایی دارند، اما اگر که قدرت ریسک پذیری ندارید، این نوع کارها برای شما بسیار عذاب آور است.

این موارد، معمولا در هیچ آموزشگاه یا سمینار آموزشی توضیح داده نمی‌شود، اما به نظر من که از سال 93 تا الان در فضای اینترنت مشغول به فعالیت هستم، این موارد بسیار مهم و کلیدی هستند.

چه راه‌هایی برای کسب درآمد از طریق اینترنت وجود دارد؟

در مجموع سه روش کلی برای کسب درآمد از طریق اینترنت وجود دارد:

  • کسب درآمد از طریق فروش کالا
  • کسب درآمد از طریق فروش خدمات
  • کسب درآمد از طریق عرضه‌ی همزمان کالا و خدمت

در مورد هر یک از موارد بالا، در یک ویدئو به صورت جداگانه برای شما توضیح می‌دهیم. تقریبا بیش از 95 درصد روش‌های درآمدزایی در این سه گروه خلاصه می‌شوند.


کسب درآمد از اینترنت با فروش کالا:

منظور از کالا جنسی هست که وجود فیزیکی دارد و باید آن را برای مشتری ارسال کنید.

اگر می‌خواهید در زمینه فروش قهوه، لوازم خانگی، پوشاک، آرایشی بهداشتی و … فعالیت کنید تمامی این موارد کالا محسوب می‌شوند.

در روش کسب درآمد از طریق فروش کالا معمولا ممکن است یکی از دو حالت زیر برای شما رخ دهد:

1- شما مالک کالا هستید و کالای خودتان را می‌فروشید.

2- شما کالای دیگران را می‌فروشید و با آنها به صورت همکاری در فروش کار می کنید.

کسب درآمد از طریق فروش کالای خودتان:

شما وقتی مالک یک کالا به حساب می‌آیید که یا خودتان تولید کننده و سازنده کالا باشید (مثل افرادی که آشپزی می‌کنند، کارگاه‌های تولید، افرادی که صنایع دستی کار می کنند و …) یا اینکه جنس خریده باشید و حالا بخواهید سودی روی آن بکشید و محصولاتتان را بفروشید.

کسب درآمد از اینترنت با فروش کالای دیگران:

در این روش شما کالای دیگران را می‌فروشید و حق الزحمه خود را از فروش کالا بر می‌دارید. در این حالت بسیار مهم است که طرف مقابل جنسش جور باشد و وقتی برای کالا مشتری می آورید بتواند با قیمت مناسب، کالا را تامین کند. همچنین از نظر شخصیتی نیز بسیار مهم است که طرف مقابل صادق و درستکار باشد و از شما سوء استفاده نکند.

چگونه می‌توانید با فروش کالا درآمد کسب کنید؟

برای اینکه بتوانید کالا را بفروشید به دو روش می‌توانید عمل کنید:

1- خودتان مستقیما وارد فرآیند بازاریابی و فروش شوید:

در این روش شما باید دانش خود را در زمینه دیجیتال مارکتینگ افزایش دهید. باید روی پیج اینستاگرام خود کار کنید، تولید محتوا کنید، در فضای اینترنت تبلیغ کنید، سایت یا فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید و روی سئو آن کار کنید.

2- از دیگران بخواهید که بازاریابی و فروش را برای شما انجام دهند:

برخی سایت ها یا شرکت‌ها در فروش کالا به شما کمک می کنند. به عنوان مثال شما می‌توانید در بخش فروشنده دیجی کالا ثبت نام کنید. محصولاتتان را در دیجی کالا وارد کنید و بگذارید دیجی کالا کار فروش اجناس شما را انجام دهد.

در این حالت بسیار مهم است که قیمت و کیفیت کالای شما در سطح استاندارد بازار باشد.

یا به عنوان مثالی دیگر شما می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی برای خودتان راه اندازی کنید، و سپس در سایتهایی نظیر ترب یا ایمالز ثبت نام کنید. این سایتها محصولات سایت شما را در سایت خودشان قرار می‌دهند و به شما در فروش کالاها کمک می کنند.

شاید برایتان جالب باشد که با کمک همین سایتها، ما توانستیم میزان فروش ماهیانه یکی از مشتریانمان را از ماهی 3 میلیون تومان به بالای 50 میلیون تومان افزایش دهیم. آن هم در کمتر از 40 روز!


کسب درآمد از اینترنت با فروش خدمات:

خدمات وجود فیزیکی ندارد. شما ممکن است برنامه نویس باشید، گرافیست باشید، مشاور باشید، توانایی آموزش دادن به دیگران را داشته باشید و …

به این موارد اصطلاحا خدمت گفته می‌شود. در خدمات، بحث ارسال و پست وجود ندارد. زیرا کار که شما انجام می دهید وجود فیزیکی ندارد!

این روش جزو یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد از اینترنت است. دردسر آن از فروش کالا در سطح اینترنت بسیار کمتر است و درآمد آن نیز به مراتب بالاتر است (البته زحمت و سختی بسیار زیادی نیز دارد)

در کسب درآمد اینترنتی از طریق فروش خدمات، دو روش کلی وجود دارد:

1- شما خدماتی را می فروشید که خودتان ارائه می دهید.

فرض کنید که شما بلدید کارهای گرافیکی انجام دهید، مهارتی دارید که می‌توانید آن را آموزش دهید، بلدید تبلیغات کنید، صدای خوبی دارید و می‌توانید گویندگی کنید و ….

اگر مهارتی دارید می‌توانید از طریق ارائه خدمات کسب درآمد کنید. در این روش می‌توانید خودتان مستقیما خدماتتان را بازاریابی کنید و پول خلق کنید. مثلا به کمک راه اندازی یک وب سایت، پیج اینستاگرام و تلاش برای برندسازی شخصی خودتان را در معرض دید دیگران قرار دهید و درآمد خوبی به دست آورید.

هر چند که انجام این اقدامات زمان قابل توجهی از شما می‌گیرد و ماه‌ها باید تلاش بی وقفه کنید تا بتوانید نتیجه بگیرید، اما به نظر من ارزشش را دارد و اگر درست کار کنید قطعا می توانید نتیجه خوبی در آینده نه چندان دور به دست آورید.

همچنین می توانید از سایتهای دیگر کمک بگیرید که خدمات شما را بازاریابی کنند و بتوانید درآمد کسب کنید. اگر می خواهید محصولات آموزشی تولید کنید و با فروش آن به درآمد برسید، سایتهایی نظیر فرانش، فرادرس و … به شما در فروش آموزشها کمک می کنند.

یا به عنوان مثال شما می توانید در سایت‌هایی که اصطلاحا به آنها سایت فریلنسر یا دورکاری گفته می‌شود عضو شوید و به کمک این سایتها پروژه بگیرید. افراد زیادی را می‌شناسم که از همین طریق دارند چرخ زندگی خوشان را می‌چرخانند و با هنر دورکاری و انجام پروژه در منزل خود درآمد کسب می‌کنند.

کسب درامد اینترنتی واقعی

سایت های فریلنسر به سایتهایی گفته می شود که در آن کارفرماهایی از شرکتهای مختلف حضور پیدا می کنند و پروژه های خود را که به صورت آنلاین امکان اجرا دارند را معرفی می کنند.(کارهایی مثل برنامه نویسی،ورد،اکسل،فوتوشاپ،طراحی و …)
از طرفی دیگر افرادی که توانایی انجام این پروژه ها را دارند در این سایتها شرکت می کنند و می توانند پروژه بگیرند و کسب درآمد کنند.
این روش کسب درآمد یک روش برد برد میان کارفرمایان و افرادی است که به دنبال انجام پروژه و کسب درآمد هستند.
سایتهای فریلنسر هم در ایران و هم در سطح بین المللی وجود دارند و شما می توانید از طریق آنها کسب درآمد کنید.مشخص است که اگر زبان قوی داشته باشید و بتوانید در سایتهای فریلنسر بین المللی کار کنید،درآمد بالایی بدست خواهید آورد.
برای آشنایی بیشتر با این روش لطفا فایل صوتی زیر را گوش دهید.

در ادامه با سایتهای فریلنسر در ایران و خارج از ایران آشنا خواهید شد.

سایت های فریلنسر خارجی
https://www.elance.com
https://www.guru.com
https://www.upwork.com

سایت های فریلنسر در ایران
https://ponisha.ir
http://pars freelancer.ir
https://www.doorkar.com

2- شما خدمات افراد دیگر را در فضای مجازی می‌فروشید و درآمد کسب می کنید.

اگر به سایتنهای بالا نظیر فرانش، فرادرس، یا سایتهای فریلنسر دقت کنید، اینها در واقع دارند دارند خدمات دیگران را می‌فروشند و از درآمد حاصله، کارمزد خود را بر می دارند.

شما هم می‌توانید با الگوگیری از این سایتها، بستری را در سطح وب و یا حتی شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید و با فروش خدمات دیگران کسب درآمد کنید. اگر می خواهید در این زمینه موفق باشید باید دقت کنید که حتما صداقت داشته باشید، حق دیگران را تمام و کمال و به موقع پرداخت کنید و ترجیحا در حوزه‌ای کار کنید که تخصصی باشد و سعی کنید به نحوی خودتان را از سایر رقیبان متمایز کنید.

به شما پیشنهاد می کنم مقاله استراتژی گاو بنفش را مطالعه کنید.


کسب درآمد از اینترنت با عرضه همزمان کالا و خدمت:

این روش، محبوبترین روش کسب درآمد است که همیشه در مشاوره‌ها و آموزشی‌های خصوصی که ارائه می کنیم آن را پیشنهاد می کنیم. در این روش شما همزمان هم کالا ارائه می دهید و هم خدمت.

اگر کار شما فروش کالا است، می‌توانید در کنار فروش کالا خدمت نیر ارائه دهید، مثلا اجناس خود را گارانتی کنید، آموزش استفاده از محصولاتتان را تهیه کنید و در اختیار مشتری بگذارید. مشاوره رایگان خرید ارائه دهید و ده‌ها ایده دیگر که اگر آنها را به درستی پیاده سازی کنید تضمین می‌کنم که بیشتر از دیگران می‌فروشید!

اگر هم کار شما فروش خدمات است، مثلا محصولات آموزشی می‌فروشید می‌توانید پکیج فیزیکی محصولاتتان را نیز برای مشتری ارسال کنید. یا اگر کار فروش نرم افزار انجام می دهید می توانید کالایی را به عنوان اشانتیون و یادبود برای مشتری بفرستید.

اگر قبلا کتابی را نوشته‌اید فرستادن کتابتان برای مشتری، یک اقدام هوشمندانه است که می‌تواند شما را در ذهن خریدار ماندگار کند!

در واقع شما باید به دنبال این باشید که کمی بیشتر از استاندارد بازار باشید، کمی بهتر کار کنید و همیشه تلاش کنید بالاتر از سطح توقع مشتری عمل کنید.

کسب درامد از اینترنت واقعی
در ادامه و به درخواست دوستان در مورد روشهای کسب درآمد از اینترنت که شخصا قبلا تست کرده‌ام و تجربه کسب درآمد از آنها را داشته‌ام برای شما توضیح داده‌ام و نقاط قوت و ضعف روش های مختلف را بررسی می کنیم.

نکته‌ای که مجددا می‌خواهم یادآوری کنم این است که شعارهای تبلیغاتی که وعده می‌دهند بعد از یک هفته روزی 2 میلیون تومان درآمد پیدا خواهید کرد را کنار بگذارید. متاسفانه افراد کلاهبردار زیادی وجود دارند که کارشان فریب دیگران و کسب درآمد با فروش محصولی ارزان به تعداد زیادی از مردم است.

برای داشتن درآمد خوب، باید زحمت بکشید و تلاش کنید. اینترنت پتانسیل نامحدودی در خلق پول دارد، اما بدون زحمت نمی‌توانید در این بازار موفق عمل کنید.

معمولا در اینجور تبلیغات یک وعده‌ی بزرگ به شما می دهند که برای دستیابی به ان مثلا فقط کافیست که 99 هزار تومان بپردازید.

در مورد این قبیل روش‌ها قبلا در کانال تلگرام مفصل توضیح داده‌ام و اگر دنبال روشی هستید که بدون زحمت و در مدتی کوتاه به درآمد بالایی در اینترنت برسید لطفا همین حالا از این سایت خارج شوید.

اما اگر به دنبال راهکارهای کسب درآمد واقعی از اینترنت هستید و حاضرید برای موفقیت در این شاخه یاد بگیرید و زحمت بکشید این مقاله کاملا مناسب شماست.در ادامه این مقاله برترین روش‌های کسب درآمد از اینترنت را بررسی می کنیم.همچنین با چند سایت کسب درآمد اینترنتی آشنا خواهید شد.

روش اول:کسب درآمد از تبلیغات سرویس گوگل ادسنس:

در این روش شما باید یک یا چند وب سایت برای خودتان طراحی کنید و سعی کنیددر سایتتان بازدید کننده داشته باشید.بعد از اینکه این کار را انجام دادید می توانید در گوگل ادسنس ثبت نام کنید و تبلیغات مورد نظر گوگل را در سایتتان قرار دهید.
به ازای هر کلیکی که روی تبلیغات گوگل شود مبلغی به حساب شما واریز می شود و بدین ترتیب می توانید به دلار درآمد داشته باشید و سود خوبی به دست آورید.
اما بدی این روش این است که به علت تحریم بودن ایران،گوگل اجازه‌ی ثبت نام شما را در گوگل ادسنس نمی دهد و اگر در داخل ایران زندگی می کنید و می خواهید از این روش کسب درآمد کنید باید نکاتی را رعایت کنید که گوگل متوجه نشود شما از داخل ایران فعالیت می کنید.
البته در ایران نیز سایتهایی وجود دارند که شما می توانید در آن ها ثبت نام کنید،از آن سایت ها بنرهای تبلیغاتی بگیرید و در سایتتان قرار دهید و بدین ترتیب کسب درآمد کنید.اما در آمدی که از طریق سایتهای ایرانی به دست می آورید بسیار کمتر از همان مبلغی است که می توانستید از گوگل ادسنس درآمد داشته باشید.
برای آشنایی بیشتر با این روش لطفا به فایل صوتی زیر گوش دهید.

روش دوم: کسب درآمد از طریق اینترنت با فروش عکس:

شغل اینترنتیشما می توانید با دوربین عکاسی یا گوشی موبایل خود عکس های حرفه ای بگیرید و در اینترنت بفروشید و کسب درآمد کنید.
عکس های درآمدزا،عکسهایی هستند که مصرف تجاری داشته باشند و یک مفهوم یا پیام خاص را منتقل کند.

متاسفانه در ایران به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت،سایتی وجود ندارد که بتوانید در آن عکسهای خود را بفروش برسانید. اگر که به کسب درآمد از این روش علاقه دارید لازم است که در سایتهای خارجی فعالیت کنید که چند نمونه از آن ها را در زیر به شما معرفی کرده ام.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش لطفا به فایل صوتی زیر گوش دهید.

روش سوم: کسب درآمد از طریق ساخت و به اشتراک گذاری ویدئوهای پر بازدید.

کسب درآمد با اینترنتیکی از راه‌های کسب درآمد از طریق اینترنت این است که ویدئوهای جذاب درست کنید و در سایتهایی مثل آپارات یا یوتیوب به اشتراک بگذارید. این سایت ها در ابتدای ویدوهای شما آگهی تبلیغاتی قرار می دهند و بدین طریق کسب درآمد می کنند.

چنانچه شما در این سایتها ثبت نام کرده باشید و بتوانید ویدئوهای جذاب و پر بازدید تولید کنید می توانید از سود حاصل از این تبلیغات بهره مند شوید و کسب درآمد کنید. ویدئوها می تواند آموزشی،سرگرمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یا … باشد.

برای آشنایی بیشتر با این روش لطفا به فایل صوتی زیر گوش دهید.

روش چهارم: کسب درآمد از طریق راه اندازی فروشگاه اینترنتی:

ساخت فروشگاه اینترنتی رایگانبهترین گزینه از بین راه‌های کسب درآمد از طریق اینترنت که آن را تست کرده‌ام راه اندازی فروشگاه آنلاین بود. به نسبت روش‌های قبل هم درآمد پایدارتری داشت و هم ریسک بسیار کمتر!

قبل از اینکه ادامه توضیحات را بخوانید پیشنهاد می کنم که به فایل صوتی زیر به دقت گوش کنید.

شما با طراحی وب سایت یا ساخت فروشگاه اینترنتی می توانید شرکت، مغازه یا فروشگاه خود را در محیط اینترنت باز کنید و از بازار بکر و دست نخورده اینترنت در ایران استفاده کنید.

پیشنهاد می کنم مقاله ای که در مورد ضرورت راه اندازی کسب و کار اینترنتی در سایت قرار داده ایم را مطالعه کنید.
در صورت تمایل می توانید در دوره رایگان راه اندازی فروشگاه اینترنتی شرکت کنید و کسب و کار پرسود خود را از همین امروز شروع کنید.

جمع بندی روشهای مختلف کسب درآمد از اینترنت:

در بالا با راه‌های کسب درآمد از طریق اینترنت آشنا شدید. تمامی روش‌ها را می‌توانید در منزل خود به کار بگیرید. هیچ محدودیتی هم از نظر سنی، جنسیت (زن یا مرد بودن) وجود ندارد.

تعداد زیادی از دوستان پرسیده بودند که با وجود تلگرام و اینستاگرام چه دلیلی دارد که یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم؟

در فایل صوتی بالا (که پیشنهاد می‌کنم حتما آن را گوش کنید) در مورد این موضوع صحبت کرده‌ام. همچنین  در این بخش یک روش دیگر برای کسب درآمد از اینترنت را به شما معرفی می‌کنیم، در تهایت تمامی روش‌های بالا را جمع بندی می کنیم و بهترین روش را نیز به شما معرفی می کنیم.

دوست عزیز امیدوارم این مقاله به دردتون خورده باشد.نظرات و سوالات خود را می توانید در قسمت پایین همین صفحه مطرح کنید. کامنت‌های این صفحه مستقیما توسط نویسنده و مدیر این سایت بررسی می‌شود و پاسخ خود را دریافت خواهید کرد.

12 دیدگاه در راه‌های کسب درآمد از طریق اینترنت

  1. نوربخش بلوچ

    سلام. طراحی سایت رو بلد نیستم چی بگم حتی دیپلم هم ندارم شغل خاصی ندارم چون در منطقه محروم زندگی میکنم خیلی دوست دارم همچین شغلی داشته باشم تمام ویدیوهای شما رو نگاه کردم خدایش کیف کردم خیلی فهمیده به نظر میایی.
    ممنون میشم که راهنماییم کنی. اجرتان با خدا

    • امیر ارسلان بهنام

      درود بر شما،
      مدرک تحصیلی برای راه اندازی یک کسب و کار موفق، لازم نیست (متاسفانه در کشور کلی دکتر و فوق لیسانس بیکار داریم)
      محل زندگی هم با وجود اینترنت و گوشی موبایل اهمیت چندانی ندارد، چون به کمک اینترنت می‌توانید به سراسر ایران و یا حتی دنیا دسترسی داشته باشید. به شما پیشنهاد می‌کنم دوره رایگان راه اندازی فروشگاه آنلاین را ببینید تا بتوانید با صرف هزینه‌ی ناچیز کسب و کار اینترنتی خودتان را شروع کنید.
      حتما موج رادیکال را در اینستاگرام نیز دنبال کنید.

  2. امیرمهدی

    سلام میشه از فامیلا بخوام برای من یه حساب بانکی تو انگلستان بازکنه .یا نمیشه باید خودم حضور داشته باشم .ممنون

    • امیر ارسلان بهنام

      سلام. نه متاسفانه نمی‌شه.
      ولی می‌تونید با یکیشون صحبت کنید که حسابی برای خودش باز کند و آن را در اختیار شما بگذارد تا بتونید باهاش کار کنید.

  3. حدیث ملکی

    با سلام و خسته نباشید.
    من میخواستم یه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنم. خانه دار هستم و مدرک تحصیلم هم کارشناسی نرم افزار هست.اما نمی دونم چه طور شروع کنم و یا اینکه چقدر سرمایه لازم دارم.
    بعضی ها میگن کانال تلگرام بهتره یا اینستاگرام؟
    راستش من دوست دارم برای دیگران وبلاگ یا سایت درست کنم اما اطلاعات کافی ندارم.فقط با وبلاگ نویسی آشنا هستم. از طرفی پایان نامه ام هم فروشگاه اینترنتی موبایل با نرم افزار سی شارپ بوده.علاقه دارم در راستای رشته ام یه شغل داشته باشم.ممنون میشم راهنمایی ام کنید .با تشکر فراوان

    • ارسلان بهنام

      درود بر شما،
      پیشنهاد می کنم در دوره رایگان ساخت فروشگاه اینترنتی شرکت کنید و در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر به آیدی تلگرام behnam7384 پیام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *