روانشناسی رنگ ها در طراحی فروشگاه اینترنتی شما چه کاربردی دارد؟

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت شما چه کاربردی دارد؟

در طراحی قسمت ها اصلی سایت (مثل هدر،فوتر،منو ها و زیر منو ها،لوگو و رنگ نوشته…) از چه ترکیب رنگی استفاده کنیم؟

مهمترین نکته در اصول رنگ بندی سایت این است که نباید بیش از اندازه از رنگ های متنوع استفاده کنید.پیشنهاد من استفاده از سه رنگ پایه است.به عنوان مثال می توانید از سه رنگ غالب سفید،مشکی و آبی و همچنین ترکیبی از این سه رنگ در طراحی قالب سایتتان استفاده کنید تا دیزاین اصلی وب سایت یا فروشگاه شما شکل بگیرد.

در زیر یک مثال از کاربرد روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت را مشاهده می کنید.

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایتاگر به طراحی سایت موج رادیکال نیز دقت کرده باشید می بینید که در قالب سایت ما ،تمرکز اصلی روی استفاده از سه رنگ سفید،مشکی و سبز بوده است.
موارد دیگری که می توانید از آن ها استفاده کنید ترکیب رنگ سفید و مشکی با یکی از رنگ های قرمز،نارنجی،زرد،بنفش و یا هر دسته از رنگهایی است که در عکس زیر مشاهده می کنید.رعایت همین اصل ساده، در نگاه اول و در ناخود آگاه مخاطبانتان حس اعتماد را به وجود می آورد.

رنگ مناسب طراحی سایت

بهترین ترکیب رنگ برای سایت ترکیبی است که ضمن اینکه از اصل بالا پیروی می‌کند،در پس زمینه سایت نیز حتما از رنگ سفید استفاده کند.

رنگ سفید مفهوم صداقت و پاکی را در ذهن مخاطبانتان تداعی می کند و متداول ترین رنگ برای پس زمینه ی سایتتان است.اگر می خواهید با سایت های دیگر متمایز باشید می توانید از ترکیب رنگ اصلی که برای سایتتان انتخاب کردید و رنگ سفید برای پس زمینه فروشگاهتان استفاده کنید.البته به شرطی که بیش از هشتاد درصد رنگ سفید غالب باشد و فقط ته رنگی از رنگ انتخابی شما در رنگ سفید پیدا باشد.

چشم کاربران از رنگ سفید خسته نمی شود.اما اگر برای پس زمینه سایتتان از رنگ قرمز استفاده کنید بعد از یک مدت کاربر خسته می شود و ترجیح می دهد از سایت شما خارج شود.

در زیر نمونه ای از یک اشتباه بزرگ در انتخاب رنگ پس زمینه را مشاهده می کنید.

اثر روانشناسی رنگ در طراحی فروشگاه

تصویر زیر را نیز در نظر بگیرید.

همانطور که مشاهده می کنید رنگ نوشته ها واضح نیست و به سختی می شود نوشته ها را خواند.حتما دقت کنید برای اینکه جملات و نوشته های شما خوانا باشد و کاربران راغب به مطالعه ی این نوشته ها شوند حتما باید بین رنگ نوشته و رنگی که پشت نوشته های شما قرار می گیرد تضاد ایجاد کنید.در بهترین حالت و متداول ترین نوع نوشته ها از رنگ مشکی برای نوشته و از رنگ سفید(یا ترکیب ملایم آن با رنگ های دیگر) برای پس زمینه استفاده می شود.در عکس بالا از پس زمینه مشکی  و از نوشته هایی به رنگ خاکستری و قرمز استفاده شده است که به علت مشابه بودن رنگ ها خواندن نوشته ها را دشوار می کند.

از چه رنگ هایی برای جلب توجه کاربر استفاده کنیم؟

اول بگذارید برای شما توضیح بدم که چه موقع لازم است توجه یک کاربر را جلب کنید.

به عنوان مثال فرض کنید که فروشگاه آنلاین کتاب دارید و می دانید هر کسی که بخواهد از شما خرید کند نیاز دارد که عنوان مورد نظرش را در فروشگاه اینترنتی شما جست و جو کند.پس باید بخش جست و جو سریعا به چشم بیاید.در عکس زیر نمونه ابزار جست و جو نا موفق که هیچ جلب توجهی نمی کند را مشاهده می کنید.در  عکسی که در زیر مشاهده می کنید روانشناسی طراحی وب به درستی رعایت نشده است .

روانشناسی طراحی وب

البته این عکس فقط مربوط به هدر است و زمانی که شما وارد این سایت شوید و اسلایدر و کتاب های مختلف توجه تان را جلب کند مطمئن باشید که به سختی می توانید این بخش را پیدا کنید.

در نگاه اول توجه به رنگ قرمز جلب می شود.این فروشگاه از رنگ قرمز به عنوان رنگ اصلی در طراحی سایتش استفاده کرده است و همه ی توجه کاربر در مرحله اول به منو جلب می شود.مدیر این سایت برای جلب توجه کاربر به بخش جست و جو می تواند از یک رنگ متضاد دیگر(مثلا رنگ زرد یا سبز) برای شاخص کردن نوار جست و جوی سایتش استفاده کند.

در تصویر زیر نمونه ی یک نوار جست و جوی موفق را قرار دادم تا با کاربرد انتخاب رنگ مناسب برای وب سایت آشنا شوید.

کاربرد روانشناسی رنگ ها
اما این مثال برای فروشگاه آنلاین کتاب بود که نوار جست و جو در سایتشان نقش بسیار مهم و کاربردی ایفا می کند.برای فروشگاه شما ممکن است نوار جست و جو خیلی کاربردی نباشد و در عوض زمان به اتمام رسیدن پیشنهادات ویژه فروش محصولتان مهم باشد و بخواهید توجه بازدیدکنندگان سایتتان را به زمان باقیمانده پیشنهاد ویژه جلب کنید.در این مورد باید سعی کنید از یک رنگ شاخص برای جلب توجه استفاده کنید.

در تصویر زیر یک نمونه صحیح استفاده از رنگ مناسب برای جلب توجه کاربران را مشاهده می کنید.

با توجه به سیاستی که برای فروش دارید، میتوانید با استفاده از رنگ های تند توجه بازدید کنندگان فروشگاهتان را به سمتی ببرید که می خواهید.به همین خاطر پیشنهاد می کنم که در انتخاب رنگ مناسب برای وب سایت سعی کنید از رنگ های تند که جلب توجه می کنند کمتر استفاده کنید تا اگر خواستید توجه کاربرانتان را به یک موضوع خاص جلب کنید بتوانید به سادگی این کار را انجام دهید.

اگر هم که از یک رنگ تند در طراحی فروشگاهتان استفاده کرده اید سعی کنید از رنگی متفاوت و شاخص برای هدایت توجه کاربران سایتتان استفاده کنید.

در طراحی عکس محصولات فروشگاه ،از چه رنگ هایی باید استفاده کنید؟

در مقاله ی قبلی که در مورد اهمیت روانشناسی رنگ ها مطالعه کردید، اشاره کردم که رنگ ها در موقعیت های مختلف و برای افراد مختلف اثرات متفاوتی به جای می گذارند.
وقتی که بحث فروش محصول پیش می آید، مهمترین نکته ویژگی های شخصیتی مخاطبان شماست.باید بررسی کنید که مخاطبان شما بیشتر از چه جنسیتی هستند،چند ساله هستند و چرا می خواهند محصولات سایت شما را بخرند؟ و با توجه به پاسخ این سوالات به طراحی تصاویر محصولتان بپردازید.

روانشناسی رنگ ها در طراحی فروشگاه اینترنتی

باید سعی کنید شخصیت مخاطبان خودتان را بشناسید.خیلی جالب است که بدانید تست های روانشناسی وجود دارند که با توجه به رنگ هایی که افراد انتخاب می کنند ویژگی های شخصیتی آنها را با دقت بالایی تخمین می زند.

پیشنهاد می کنم همین حالا کتاب روانشناسی رنگ ها در کسب و کار اینترنتی را مشاهده کنید و با کاربرد روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و فروش آشنا شوید.

امیدوارم که در این مقاله با کاربرد استفاده از رنگ ها در طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی آشنا شده باشید.اگر نظر یا سوالی دارید آن را در بخش نظرات بنویسید.

کتاب الکترونیکی روانشناسی رنگها

مشاهده و دانلود کتاب

6 دیدگاه در روانشناسی رنگ ها در طراحی فروشگاه اینترنتی شما چه کاربردی دارد؟

  1. Sahar

    سلام و وقت بخیر
    من بیوتی بلاگر هستم و کارم نقد و بررسی محصولات ارایشی و مراقبتی هست برای جلب مخاطب از چه تم و رنگ‌هایی استفاده کنم؟؟

  2. زهرا

    سلا م مجدد
    آقای بهنام من یک فروشگاه دارم در رابطه فروش محصولات نمدی مثل عروسک و کیف کادو و ازین چیزا
    این فروشگاه رو برای یک خانم کار افرین جوون دارم درست میکنم که از همین رااه زندگی خودشو بچه ش رو میگذرونه.
    منتها این خانم کنار کارش لباس زیر زنونه هم میفروشه . برای اینکه کارش هنوز خیلی نگرفته و اولای کارشه و نیاز شدیدی به پول داره.
    به نظر شما میشه توی همین فروشگاه محصولات نمیدی یه بخشیش رو اختصاص به فروش لباس زیر داد یا کار درستی نیست و باید یه فروشگاه جدا برای اون کار دیگه راه بندازم؟
    و یک سوالی دیگه که برام پیش اومده چطوری میشه توی یک سایت دوتا فروشگاه همزمان داشت؟
    مثلا منوی فروشگاه دوتا زیر منو محصولات نمدی و لباس زیر داشته باشه که هر کدوم به صفحه خاصی برن و تو هر صفحه محصولات خودش رو نشون بده.اصلا چنین کاری امکان پذیر هست؟
    یه ویدئو در مورد ویژوال کامپوزر گذاشته بودین با اون میشه ازین کارا کرد؟
    البته نظر شما رو نمیدونم که درسته این دوتا محصول بی ربط رو باهم تو یه فروشگاه بفروشیم یا نه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    راستی دیشب برای رنگ فروشگاه درگیر بودم و هی تغییر میدادم چقدر این مقاله راهم و هموار کرد.
    خیلی مایلم نسخه چاپی کتابتون رو داشته باشم.
    هزینه ش رو چطوری بهتون پرداخت کنم تا زحمت ارسالش رو برام بکشید؟
    دیدم نسخه دانلودیش رو حدود 20 هزار تومن برای فروش گذاشتین در حالیکه خود کتاب چاپی 14 هزار تومنه
    ببخشید این سوال رو میپرسم فقط برای کسب تجربه هست
    مگه نباید نسخه دانلودی از چاپی ارزون تر باشه؟
    پس چرا گرون تر گذاشتین؟
    یه سوال دیگه شما این محصولات دانلودی رو میذارین رو سایت حتی فیلم های اموزشی
    چطوری امنتیش رو حفظ میکنید مثلا از کجا معلوم یه نفر اینا رو بخره و به بقیه نده یا تو اینرنت انتشار نده .
    ببخشید که خیلی وقتتون رو میگیرم
    لطفا این پیام رو تو سایت نذارید فکر میکنم زیادی طولانی شده و صحبت ها مناسب این نیست که در دید عموم گذاشته بشه
    بازم ممنون ازینکه وقت میذارین.
    موفق باشید.

    • امیر ارسلان بهنام

      درود بر شما وقت بخیر.
      جواب سوالهاتون را به ترتیب در ادامه می نویسم:
      1-می‌توان هر دو فروشگاه را همزمان و در غالب یک سایت داشت. اما در شروع کار پیشنهاد من اینه که به صورت تخصصی روی یک موضوع خاص کار بشه. با این حال اگر مشتری نیاز به صرفه جویی مالی داره هر دو فروشگاه را در غالب یک سایت راه اندازی کنید.
      2-داخل یک سایت لازمه که دسته بندیهای متفاوتی را برای محصولات مختلف تعریف کنید و آنها را در منو قرار دهید. هم در دوره رایگان و هم در ویدئوهای زیرخاکی در این مورد توضیح دادم.
      3- با ویژوال کامپوزر می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید که کار طراحی سایت را به شدت برای شما راحت می‌کنه. در مورد ساخت صفحات فروشگاهی هم می‌توانید از این افزونه کمک بگیرید.
      4-در مورد مقاله‌ی روانشناسی رنگها خوشحالم که کارتان را راه انداخته. چاپ اول کتاب چندماهه تمام شده. برای چاپ مجدد که رفتیم هزینه هر جلد نسخه چاپی به بالای 45 هزارتومان می‌رسد.البته این نکته را ذکر کنم که کتاب رنگی است.) به همین دلیل از چاپ مجدد آن خودداری کردیم. در حال حاضر نسخه الکترونیکی را می‌توانید از داخل سایت تهیه کنید.
      از دوره ویدئوی روانشناسی رنگها هم می‌توانید کمک بگیرید.
      قیمت 14 تومان مربوط به سال 96 است. اگر بفرمایید قیمت کتاب چاپی را کجا مشاهده کردید که 14 تومان نوشته ممنون می‌شم اعلام کنید تا سریعا آن قیمت را اصلاح کنیم.
      متاسفانه بعضی افراد به اصول اخلاقی پایبند نیستند و دوره‌های پولی ما را رایگان پخش می‌کنند. و حتی یک مورد داشتیم که دوره رایگان ساخت فروشگاه اینترنتی را 49 هزارتومان به چندین نفر فروخته بود.
      اما این کار در نهایت به نفع ما بوده و افراد زیادی از این طریق با ما آشنا شدند و از سایر محصولات و خدمات ما استفاده کردند.
      البته مورد بالا از طریق پلیس فتا و سایت گوگل قابل پیگیری است.
      اگر اجازه بدید پیامتان داخل سایت باشد، که دوستان دیگر هم از این موارد استفاده کنند.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *