راهنمای خرید مانیتور مناسب

خرید مانیتور مناسب یکی از مهم ترین کارها برای کاربران کامپیوتر است، زیرا اگر بدون آگاهی لازم مانیتوری را خریداری کنید، ممکن است به زودی از خرید خود پشیمان شوید. پس لازم است که در هنگام خرید مانیتور تحقیقات لازم را انجام دهید و مانیتوری را بخرید که ضمن اینکه نیاز شما را به خوبی برطرف می کند، در بلند مدت نیز برای چشم شما مشکلی ایجاد نکند.

در این مقاله ویژگی های یک مانیتور خوب را با هم بررسی می کنیم تا بتوانیم مانیتوری را که مناسب با نیازمان است انتخاب کنیم.
در صورت تمایل به شما پیشنهاد می‌کنم که مقاله راهنمای خرید لپ تاب مناسب برای طراحی سایت را نیز مطالعه نمایید.

مشاهده جدیترین مدلهای مانیتور

ویژگی اول،اندازه صفحه:

راهنمای خرید مانیتور

برای تعیین اندازه ی صفحه نمایش مانیتور،قطر آن را بر حسب اینچ اندازه می گیرند. این عدد بیانگر اندازه ی صفحه نمایش است. بدیهی است هر چه قطر صفحه بیشتر شود،در نتیجه صفحه بزرگتر می شود.برای تعیین اینکه مانیتوری با چه سایزی مناسب شماست باید به سلیقه،فضای میز کار و بودجه ی خود نگاه کنید.اگر تصمیم به خرید مانیتور دارید،به این نکته دقت کنید که،هر چه صفحه مانیتور بزرگتر باشد تصویر راحت تر دیده می‌شود و تطابق و تقارب چشم‌ها کمتر شده و بنابراین دیرتر خسته می‌شود.

پیشنهاد ما یک مانیتور با اندازه ی بین 21 تا 24 اینچ می باشد.زیرا این اندازه ضمن اینکه نسبتا بزرگ است.با توجه به پردازنده های گرافیکی سیستم شما،کیفیت بسیار خوبی را ارایه می دهند .ضمن اینکه این اندازه در حال حاضرمتداول تر هم هستند.در حالی که ابعاد بزرگ تر 24 اینچ به علت بزرگی صفحه تا حدودی افت کیفیت تصویر پیدا می کند.(البته اگر هدف شما از خرید مانیتور وصل کردن دوربین به آن باشد که نیاز به کیفیت بسیار بالایی ندارید،استفاده از مانیتور های بزرگ تر هم مناسب است) ابعاد کوچک تر از 21 هم قیمت مناسب تری دارند و هم کیفیت مطلوب است.

ویژگی دوم نسبت تصویر:

نسبت تصویر حاصل تقسیم تعداد پیکسل های افقی به تعداد پیکسل های عمودی است.در واقع اگر یک خط کش بردارید و طول صفحه ی مانیتور را اندازه بگیرید و به عرض آن تقسیم کنید این نسبت بدست می اید.نسبت تصویر های مختلف در شکل زیر آمده است اما متداول ترین آن ها 4:3 و 16:9 هست.پیشنهاد ما برای خرید مانیتور جدید،مانیتوری با نسبت تصویر 16:9 می باشد.

ویژگی سوم وضوح تصویر پایه:

وضوح تصویر یا رزولوشن در واقع میزان فضای صفحه نمایش را مشخص می کند و می توان گفت که هر چقدر وضوح تصویر بیشتر باشد،اطلاعات بیشتری در صفحه ی مانیتور شما جا می شود.شکل بالا گویای این واقعیت است.
اما در مورد وضوح تصویر دو عامل زیر نقش کلیدی دارند:

1-تنظیم بودن کارت گرافیک شما2-اندازه ی صفحه نمایش
برای هر اندازه ی صفحه نماتیش یک رزولوشن بهینه وجود دارد که در جدول زیر ملاحظه می کنید.

همانطور که می بینید مانیتور بین 21 تا 24 اینچ برای رزولوشن 1080 * 1920 بهینه هستند و به همین علت مانیتور با این سایز صفحه نمایش مورد پیشنهاد ما می باشد.

ویژگی چهارم،نسبت کنتراست:

به علت پیچیدگی تعریف،وارد تعریف دقیق نسبت کنتراست نمی شویم.ولی در همین حد کافی است که بدانید هر چقدر یک مانیتور رنگ مشکی را عمیق تر(تیره تر) و رنگ سفید را روشن تر نشان دهد،کنتراست بهتری دارد.
تصویری که در بالا دیدید به خوبی گویای این جمله است.

اگر شما یک طراح هستید باید روی این ویژگی حساسیت بیشتری داشته باشید.و مانیتور خوب برای شما،مانیتوری است که کنتراست مناسب تری داشته باشد.

ویژگی پنجم، زمان پاسخ گویی:

مدت زمانی که طول میکشد یک پیکسل از یک وضعیت به یک وضعیت دیگر برود و دوباره به حالت ابتدایی برگردد،زمان پاسخ گویی می گویند.اگر این زمان زیاد باشد تصویر به صورت دنباله دار دیده می شود.(البته در تمام مانیتور های امروزی زمان پاسخ گویی آنقدر کم نیست که حالتی مثل عکس زیر پیش بیاید.اما برای افرادی که به طور حرفه ای فیلم می بینند و یا بازی می کنند این ویژگی می تواند یک ویژگی مهم و حساس باشد.)

ویژگی ششم، زاویه دید:

زاویه دید،زاویه ی بین چشم شما با مرکز صفحه نمایش است که با توجه به دو محور افقی و عمودی اندازه گیری می شود.حتما شما هم حالتی مثل تصویر بالا را تجربه کرده اید.این حالت وقتی پیش می آید که زاویه دید مانیتور کم باشد.در واقع این جور مانیتور ها بیشتر مناسب این هستند که کاربر روبروی آن بنشیند و کار خود را انجام دهد.هر چقدر زاویه دید مانیتور بیشتر باشد در واقع شما می توانید بدون افت کیفیت تصویر و تغییر رنگ،از زوایای مختلف به مانیتور نگاه کنید.

ویژگی هفتم، نوع پنل:

پنل مانیتور مورد نظر شما عمدتا می تواند در یکی از گروه های زیر قرار بگیرد.هر نوع پنل ویژگی های خاص خود را دارد.
1-TN:این نوع پنل معمولا زمان پاسخ گویی سریعی دارد و بیشتر به درد گیمر های حرفه ای می خورد.
2-IPS:این پنل دقت بالایی در نمایش رنگ ها دارد و بیشتر مناسب کسانی است که یک طراح حرفه ای هستند.
3-PLS:این نوع پنل در کل مشابه پنل IPS هست اما از نظر قیمتی، قیمت مناسب تری نسبت به IPS دارد(قطعا از نظر کیفیتی نیز کمتر از آن است) و به همین دلیل می تواند یک جایگزین خوب برای IPS باشد.

ویژگی هشتم،پایه مانیتور:

پایه ی مناسب برای مانیتور می تواند بسیار حایز اهمیت باشد.پایه ها امکان تنظیم شیب،گردش به جهات مختلف و تنظیم ارتفاع را فراهم می کنند.پس برای اینکه بالاترین میزان راحتی را در حین استفاده ی طولانی از مانیتور داشته باشید حتما به پایه ی مانیتور هم توجه داشته باشید.

ویژگی نهم،اتصالات یک مانیتور خوب:

مانیتور برای وصل شدن به کامپیوتر،دستگاه بازی یا سایر دستگاه ها از روش های مختلفی استفاده می کند.پس با توجه به اینکه مانیتور خود را به چه چیزی می خواهید وصل کنید دقت کنید که ازاتصالات مربوطه پشتیبانی کند.اسم و شکل تعدادی از رایج ترین اتصالات یک مانیتور را در تصویر فوق مشاهده می کنید..

اما در مورد این سوال که چه برندی بهترین است،و از بین برندهای مختلف کدام یک را بهتر است انتخاب کنید،دقت داشته باشید که سراغ برند های بی نام و نشان نروید.اگر تصمیم به خرید مانیتور دارید،به سراغ مارک های متداول تر(مثل LG،Samsung،Asus و…)بروید.این کار سه مزیت برای شما خواهد داشت.

1-چون این مارک ها متداول تر هستند،احتمالا افراد زیادی پیش از شما مانیتوری که تصمیم به خرید آن گرفته اید را خریداری کرده و استفاده می کنند.در نتیجه شما می توانید قبل از خرید،ازتجربه ی آن ها استفاده کنید.

2-اگر احیانا بعدا خواستید مانیتور خود را بفروشید راحت تر می توانید این کار را انجام دهید.

3-اگر مانیتورتان نیاز به تعمیر پیدا کرد هرجایی که ببرید به راحتی تعمیر می کنند.

سخن پایانی برای خرید مانیتور مناسب: در متن بالا مجموعه ای از عوامل موثر در انتخاب مانیتور بررسی شد و این کاملا بستگی به هدف و نیاز شما دارد که برای خرید مانیتور،چه مانیتوری بهترین گزینه برای شما باشد.پیشنهاد ما این است که اول هدف خود را از خرید مانیتور مشخص کنید،سپس به ابتدای این مقاله برگردید و ویژگی های کلیدی مورد نیاز خود را روی یک برگ کاغذ یادداشت کنید.در مرحله ی بعد بودجه ی خود را مشخص کنید.سپس از بین مدل های موجود و بین برند های مختلف،با توجه به معیار های بالا برای خرید مانیتور اقدام کنید.

خرید مانیتور

با خرید یک مانیتور خوب،از چشمان خود مراقبت کنید:

مانیتور خوب،چگونه می تواند از چشمان شما مراقبت کند؟

قطعا میدانید که یکی از مضرات کامپیوتر برای سلامتی شما،صدمات بینایی است که مانیتور کامپیوتر،به عنوان یک منبع نور به چشم شما وارد می کند.

در این مقاله در مورد سه ویژگی صحبت می کنیم که اگر مانیتور شما این ویژگی ها را داشته باشد یک مانیتور خوب محسوب می شود و آسیب کمتری به چشم شما می زند.در واقع پیشنهاد ما برای افرادی که روزانه بیش از 4 ساعت با کامپیوتر خود سر و کار دارند و از کامپیوتر خود برای وب گردی،مطالعه،تحقیق،طراحی و…(کارهایی که نیاز به دقت به لغات و رنگ های روی مانیتور دارند) استفاده میکنند.این است که به سلامتی چشمشان اهمیت ویژه ای بدهند و در هنگام خرید مانیتور حتما به این موارد توجه کنند.

1-LOW BLUELIGHT:

راهنمای خرید مانیتور

در مانیتور های LED امواج نور آبی-بنفش تولید می شوند که بخاطر انرژی بالایی که دارند می توانند به شبکیه چشم آسیب برسانند.و با گذر زمان  ممکن است آسیبی به چشم شما برسد که قابل جبران نباشد.به همین دلیل ما به شما پیشنهاد می کنیم که از مانیتوری استفاده کنید که فیلتر LOW BLUELIGHT را داشته باشد و بتواند این نور را تا حد قابل قبولی کاهش دهد.برای اینکه بتوانید یک مانیتور خوب بخرید،حتما به این ویژگی مهم دقت کنید.در شکل بالا می توانید تفاوت بین مانیتوری که این فیلتر را دارد و مانیتوری که فاقد این فیلتر است را ببینید.

(تذکر: اگر از مانیتور‌های قدیمی استفاده می‌کنید و فکر می‌کنید به سلامتی بینایی شما آسیب می‌زند، حتما مقاله حفظ سلامت چشم در کارکردن با کامپیوتر را مشاهده کنید.)

2-FLICKER FREE:

پرش تصویر یکی از مشکلات نمایشگرهای معمولی است.البته این پرش تصویر به صورتی نیست که بتوانید با چشم غیر مسلح آن را تشخیص دهید.اما اگر مدت زمان طولانی در روز از کامپیوتر خود استفاده می کنید.این پرش تصویر ها می تواند باعث خستگی چشم شما شود.برخی مانیتور ها در بازار موجود هستند که داراری قابلیت FLICKER FREE هستند وبا چشم شما ارتباط بهتری برقرار می کنند.

3-مات بودن صفحه نمایش:

مانیتور ها عمدتا در دو نوع براق و مات عرضه می شوند.مانیتورهای براق رنگ ها را زنده تر نشان می دهند اما نور محیط را منعکس می کنند.مانیتور های مات نور محیط را جذب می کنند ولی کمی کدر به نظر می رسند.

پیشنهاد ما استفاده از مانیتورهای مات است.
به این دلیل که اگر از کامپیوتر خود برای مطالعه و طراحی استفاده می کنید،حتما نیاز خواهید داشت که به مانیتور خود خیره شوید.زمانی که مانیتور شما براق باشد بدون اینکه متوجه شوید نور زیادی که در محیط اطرافتان وجود دارد به همراه نور مانیتور به چشم شما هدایت می شود.و این عامل در بلند مدت موجب آسیب دیدن چشم شما می شود. در صورتی که یک مانیتور خوب،نور محیط را منعکس نمی کند و با جذب آن تاثیر زیادی بر سلامت چشم شما خواهد داشت.

مشاهده قیمت مانیتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *