دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه به شما کمک می‌کند؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟در فایل صوتی زیر با دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن آشنا خواهید شد.

در صورتی که به هر دلیل نمی‌توانید به فایل صوتی بالا گوش کنید محتوای زیر را مطالعه کنید…

با روش‌های سنتی بازاریابی آشنا شوید:

مقدمه:همانطور که می‌دانید شاهرگ حیاطی هر کسب و کاری کسب درآمد و فروش است. اگر شما کسب و کاری داشته باشید ولی درآمد نداشته باشید به زودی ورشکسته می‌شوید.

ابزار بسیار مهمی که باعث موفقیت تمامی کسب‌و‌کارها می شود بازاریابی مناسب است. بارها شرکتهایی را دیده ام که بهترین خدمات را ارائه می‌دادند ولی چون در بازاریابی و معرفی کردن خود ضعف داشته اند، علیرغم کیفیت بالای کارشان ورشکیسته شده اند و میدان رقابت را به رقیبان خود واگذار کرده اند.

تبلیغات مناسب و پربازده اساس موفقیت هر کسب و کاری است و حتما باید دقت داشته باشید که بیشتر سرمایه‌ی خود را باید به تبلیغات و بازاریابی خدمات یا محصولاتتان اختصاص دهید. روشهای زیادی برای بازاریابی وجود دارد. به عنوان مثال :

  • شما می‌توانید در روزنامه‌ها آگهی دهید.
  • می‌توانید در مجله‌های پر بازدید تبلیغ کنید.
  • می‌توانید در رادیو یا تلوزیون آگهی دهید.
  • می‌توانید بازاریابی اس ام اسی بکنید، تراکت پخش کنید،بنر تبلیغاتی چاپ کنید و …

روشهایی که در بالا به آن اشاره شد روش های قدیمی بازاریابی و تبلیغات است. این روش‌ها تا چند سال پیش بازدهی خوبی داشت و علیرغم هزینه‌ی بالایی که به شما تحمیل می‌کرد،سودآوری به مراتب بیشتری را نصیب شما می‌کرد.

اما امروزه که تکنولوژی رشد کرده و روش‌های جدیدی برای بازاریابی به وجود آمده روش‌های بالا بهره وری خود را از دست داده‌اند. برخی از مدیران چون قبلا از این روش‌ها نتیجه می‌گرفتند هنوز هم اصرار دارند که با استفاده از همان روش های سابق بازاریابی کنند.

اما این افراد از این موضوع غافل هستند که دیگر شرایط عوض شده و انجام تبلیغات به همان روش قدیمی فقط سرمایه‌ی آنها را از بین می‌برد. سرنوشت چنین افرادی این است که مانند بسیاری از شرکت‌های قدیمی و پرسابقه‌ی ایران به مرز ورشکستگی و تعطیلی می‌رسند.

هدف از بازاریابی و تبلیغات چیست؟

به نظر شخصی من هدف اصلی از بازاریابی این است که افرادی که در دسته‌ی بازار هدف کسب و کار شما هستند، شما و خدماتتان را بشناسند، به شما اعتماد کنند و بعد از آن به مشتری شما تبدیل شوند.

فرآیند بالا فرآیند مفصلی است و نیازمند تلاش و پشتکار زیاد است. اینکه شما بتوانید مشتری پیدا کنید و بتوانید آن‌ها را به خود وفادار کنید فرآیند زمان‌بر و پر زحمتی است که تصمیم دارم در یک مقاله‌ی دیگر به صورت جداگانه برایتان توضیح دهم.

اما اجازه دهید که به موضوع اصلی برسیم…

چرا روش‌های بازاریابی سنتی بازدهی پایینی دارند؟

امروزه ابزارهای ارتباطی مثل موبایل و تبلت و لپ تاب و …(که اصطلاحا به آنها دستگاه‌های دیجیتال گفته می‌شود) بسیار زیاد شده است. در صورتی که 10 سال پیش اصلا اینطور نبود.

امروزه تقریبا هر ایرانی یک گوشی هوشمند، تبلت یا لپ تاب شخصی دارد.(البته بماند که خیلی‌ها چند دستگاه دارند.)

و به علت وجود اینترنت پر سرعت که تقریبا در همه‌ی نقاط کشور قابل دسترس است. اغلب مردم بخش زیادی از وقتشان رابا کار کردن با ابزارهای دیجیتال می‌گذرانند.(در نتیجه وقت کمتری برای رادیو، تلوزیون، روزنامه یا مجله دارند.)

از طرفی هم هوش و ذکاوت مردم روز به روز در حال افزایش است و تبلیغات سنتی دیگر تاثیر سابق را روی آن‌ها نمی‌گذارد.

به همین دلیل است که افراد باهوش و آینده نگر تبلیغات سنتی را کنار می‌گذارند و سراغ روشی می‌روند که تاثیر بیشتری روی مردم دارد.

بله درست حدس زدید. به سراغ تبلیغاتی می‌روند که از طریق موبایل، تبلت، کامپیوتر، یا سایر دستگاه‌های دیجیتال به دست مردم می‌رسد.

نکته‌ی جالب توجه اینجاست که در تبلیغات سنتی، پیام شما به دست عموم مردم می‌رسد، در صورتی که در بازاریابی دیجیتال شما می‌توانید به راحتی جامعه‌ی هدف خود را انتخاب کنید. (جامعه هدف به افرادی گفته می‌شوند که به صورت بالقوه می‌توانند به مشتری شما تبدیل شوند.)

دیجیتال مارکتینگ ( digital marketing ) یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

به مجموعه‌ی روش های تبلیغاتی که از طریق دستگاه‌های دیجیتال انجام می‌شود بازاریابی دیجیتال گفته می شود.

دیجیتال مارکتینگ ابزارهای زیادی دارد که در ادامه معرفی می‌شود:

  • ویدئو مارکتینگ
  • ایمیل مارکتینگ
  • راه‌اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی
  • طراحی اپلیکیشن موبایل
  • تولید پادکست
  • تولید کتاب الکترونیک
  • تولید اینفوگرافی
  • تولید محتوای متنی ارزشمند
  • سئو و sem
  • تبلیغات کلیکی و بنری
  • بازاریابی در شبکه‌های مجازی
  • سازماندهی و ساخت فن پیج‌ها
  • و…

چرا بازاریابی دیجیتال در حال رشد و توسعه است و روز به روز به مخاطبانش افزوده می‌شود؟

بهروه‌وری بالا، هزینه مناسب و دسترسی به مخاطبان هدف باعث رشد و محبوبیت ابزارهای یجیتال مارکتینگ شده است.

ویژگی اساسی این روش این است که تبلیغات ماندگاری زیادی دارند و بازدهی به مراتب بیشتر از روش‌های تبلیغاتی سنتی دارد.

به عنوان مثال وقتی که شما یک مقاله ارزشمند می‌نویسید، در سایتتان قرار می‌دهید و آن را سئو می‌کنید، صدها هزار نفر در طول سالیان سال می‌توانند از محتوای مقاله‌ی شما استفاده کنند و به همین بهانه با شرکت شماو محصولات شما آشنا شوند.

به عنوان مثال دیگر وقتی که شما یک اینفوگرافی پر کاربرد و به درد بخور درست می‌کنید. به صورت ویروسی در محیط اینترنت پخش می‌شود و می‌تواند به صورت موثری برای شما بازاریابی کند. شما یکبار وقت می‌گذارید و یک اینفوگرافی خوب و حرفه‌ای تولید می‌کنید، اما هزاران نفر و در گذشت زمان از اینفوگرافی شما استفاده می‌کنند و با شما آشنا می شوند.

البته برخی از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ مقطعی هستند (مثل SEM یا تبلیغات بنری). اما به شرطی که از یکسری تکنیک‌ها (مثل ساخت صفحه‌ی فرود) استفاده کنید می توانید از نتایج آن نیز تا مدتها بهره‌مند شوید.

در همین مقاله به زودی انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ را بررسی خواهیم کرد. اما به شما پیشنهاد می کنم که برای آشنایی با برخی ابزارهای رایج در بازاریابی دیجیتال کلیک کنید.

اگر که به تازگی می‌خواهید از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید پیشنهاد می‌کنم سراغ روش‌های گران قیمت مثل تبلیغات کلیکی ادووردز نروید. زیرا این روش برای بسیاری از کسب‌و‌کارها توجیه اقتصادی ندارد و استفاده از آن وابسته به شرایط و قوانین خاصی است.

آیا از اهمیت تبلیغ نویسی در دیجیتال مارکتینگ اطلاع دارید؟

موفق‌ترین افراد که در حوزه‌ی تبلیغات فعالیت می‌کنند (فرقی نمی کند که تبلیغات سنتی باشد یا دیجیتال) با یک علم آشنا هستند. اسم این علم تبلیغ نویسی است.

تبلیغ نویسی هنر متقاعد کردن مشتری است. اگر با این علم آشنا باشید می‌توانید به راحتی مخاطبان خود را متقاعد کنید که از شما خرید کنند.

دیجیتال مارکتینگ، فقط شامل اجرای تبلیغات نیست. آن چیزی که در همه‌ی اقسام بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد این است که بتوانید از نظر روانی روی مخاطبان خود تاثیر مثبت بگذارید.

اگر ویدئو تولید می‌کنید، باید بتوانید مخاطب را وادار کنید که به دیدن ادامه‌ی ویدئوی شما علاقه مندباشد.

اگر روی سئو کار می‌کنید، باید بلد باشید عنوان و توضیحات سئوی جذاب برای محتوای سایتتان بنویسید. آنقدر جذاب که بازدیدکننده مجبور شود برای کسب اطلاعات بیشتر وارد سایت شما شود.

اگر تبلیغات بنری انجام می دهید، بسیار مهم است که از چه تصاویر و جملاتی برای طراحی بنر خود استفاده می‌کنید.

برای اینکه با ضرورت تبلیغ نویسی آشنا شوید پیشنهاد می کنم ویدئوی زیر را مشاهده کنید.اگر با تبلیغ نویسی آشنا نباشید، شکست خواهید خورد.

چگونه جلوی هزینه‌های اضافه را در بازاریابی دیجیتال بگیریم؟

برای بسیاری از افراد این مشکل به وجود می‌اید که هزینه ی زیادی برای تبلیغات خود پرداخت می‌کنند، اما از آن نتیجه نمی‌گیرند.

در واقع دلیل شکست بسیاری از مشاغل، از جمله فروشگاه‌های اینترنتی این است که دست به تبلیغ می زنند اما چون علم تبلیغات را ندارند سرمایه ی خود را از دست می دهند.

متاسفانه بسیاری از شرکتهایی که با عنوان دیجیتال مارکتینگ در حال فعالیت هستند، هیچ تعهدی نسبت به نتیجه‌ای که مشتری از تبلیغات می‌گیرند ندارند و فقط خود را مسئول اجرای تبلیغات می‌دانند.

تبلیغات موثر صدها نکته و ریزه کاری دارد و هیچ کس به جز شخص شما، این ریزه کاری ها را رعایت نمی‌کند.

به شما پیشنهاد می کنم که فایل صوتی زیر را گوش کنید. اگر این فایل را از دست بدهید در آینده ضرر بزرگی خواهید کرد.

امیدوارم که این مقاله به دردتان خورده باشد. به این مقاله امتیاز دهید و نظر خود را در بخش دیدگاه‌ها بنویسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *