استراکچر دیتا چیست و چه تاثیری در سئو سایت شما دارد؟

ویدئوی زیر را مشاهده کنید تا متوجه شوید استراکچر دیتا چیست و چگونه بر نحوه‌ی نمایش سایت شما در گوگل اثر می‌گذارد.

اگر با پنل وب مسترتولز گوگل کار کرده باشید،حتما متوجه بخش search apperance شده‌اید.این بخش زیر مجموعه‌هایی دارد به نام structure data – rich cards – data highlighter که به کمک این بخش‌ها می‌توانید نحوه‌ی نمایش داده شدن سایتتان در نتایج گوگل را مدیریت کنید.
در این دوره ما به شما کمک می‌کنیم که بتوانید بدون نیاز به کد نویسی و بدون داشتن دانش فنی خطاهای مربوط به structured data را که در وب مسترتولز گوگل مشاهده می‌کنید برطرف کنید.
برطرف کردن این خطاها به شما کمک می‌کند که بتوانید سایتتان را در نتایج گوگل متمایز کنید و اعتبار بیشتری از دید موتورهای جستجو به دست آورد.
 اول اجازه بدید که یک مفهوم مهم به نام rich snippets را به شما توضیح دهیم و سپس به ادامه‌ی مقاله بپردازیم.

 rich snippets یا ریچ اسنیپت چیست و چه کاربردی در سایت شما دارد؟

اگر rich snippets را در دیکشنری وارد کنید،به معنی قطعه‌ی غنی شده است. اما در بحث طراحی سایت موضوعی که وجود دارد این است که موتورهای جستجو در حالت عادی توان تشخیص این موضوع را ندارند که کدام قسمت از سایت شما مربوط به مقاله‌هاست، کدام قسمت مربوط به ویدئوهاست و کدام بخش مربوط به محصولات است. و تمام محتوای سایت شما را با یک چشم می‌نگرند.

حالا اگر شما کاری کنید که موتورهای جستجو بتوانند نوع محتوای سایت شما را تشخیص دهند، اصطلاحا مطالب سایت شما غنی می‌شود و به rich snippets اضافه می‌شود.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در مورد سوم، در بخش نتایج جستجو، علامت ستاره در زیر آدرس سایت نمایش داده شده است. در این مورد گوگل توانسته‌است که امتیاز کاربران به این مقاله را درک کند و در لیست نتایج نمایش دهد.

اولین امتیاز این نحوه‌ی نمایش در این است که سایت سوم نسبت به سایتهای دیگر به شکل متمایزتری نمایش داده می‌شود که در نتیجه احتمال کلیک کاربران روی آن افزایش پیدا می‌کند.

rich snippets چیست

یا به عنوان مثال دیگر در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که گوگل نوع محتوا را که به صورت ویدئو است تشخیص داده است و آنها را در بخش ویدئوها نمایش داده است.

ریچ اسنیپت

همچنین به عنوان مثالی دیگردر تصویر زیر مشاهده می‌کنید که به جای لینک صفحه، breadcrum سایت نمایش داده شده است.

breadcrum

به عنوان مثال آخر اگر در گوگل عبارت paintrest را سرچ کنید، (پینترست یک شبکه اجتماعی است.) تصویر زیر را مشاهده می‌کنید که گوگل به صورت ساخت یافته اطلاعات این سایت را نمایش می‌دهد.

استراکچر دیتا چیست

زمانی که گوگل ماهیت اطلاعات شما را به خوبی بفهمد آن را به rich snippets اضافه می‌کند. در این دوره در مورد ریچ اسنیپت ورد پرس و نحوه‌ی پیاده‌سازی آن در سایت وردپرسی خود آشنا می‌شوید.

rich cards چیست و چه تفاوتی با rich snippets دارد؟

برای اینکه به تفاوت بین این دو مورد پی ببرید به تصویر زیر نگاه کنید.

rich card چیست

با رشد شبکه‌های اجتماعی، کاربران به سمت این شبکه‌ها کشیده شدند و در اکثر مواقع جستجوی خود را در همین شبکه‌ها انجام می‌دادند. به عنوان مثال اینستاگرام را در نظر بگیرید. اکثر کاربران اینستاگرام نیاز خود را با جستجو و دنبال کردن هشتگها برطرف می‌کنند و ممکن است در گوگل جستجوی خود را انجام ندهند.

گوگل برای اینکه از قافله عقب نماند تصمیم گرفت که نحوه‌ی جستجو را هوشمندتر کند و به شکل مناسب تری نتایج را در اختیار کاربران قرار دهد.

data highlighter چیست و چه کاربردی در سایت شما دارد؟

در وب مستر تولز گوگل، قابلیتی وجود دارد به نام دیتا هایلایتر و شما با استفاده از این ابزار می‌توانید هر صفحه‌ای از سایتتان را باز کنید، و با استفاده از این ابزار مشخص کنید که آن صفحه در مورد چیست و با هایلایت کردن بخش‌های مختلف صفحه، هر کدام از این قسمتها را به گوگل معرفی کنید.

data highliter شما را  از دردسر کد‌نویسی‌ رها می‌کند و شما می‌توانید با استفاده از این ابزار قسمتهای مختلف سایتتان را به گوگل معرفی کنید.

در این دوره در مورد  اینکه استراکچر دیتا چیست و اینکه چگونه می‌توانید از سایتهایی مثل schema.org استفاده کنید توضیح داده‌ایم. همچنین چند افزونه‌ی وردپرسی به شما معرفی کرده‌ایم که به کمک این افزونه‌ها می‌توانید ساختار سایت خود را بهبود دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *