آیا با الگوریتم فروش در فروشگاه های اینترنتی آشنا هستید؟

آیا با کاربرد الگوریتم فروش در فروشگاه های اینترنتی آشنا هستید؟

آیا تا بحال در مورد الگوریتم فروش چیزی شنیده اید؟هدف از ایجاد الگوریتم فروش چیست؟چه سایت هایی و چگونه از این الگوریتم ها استفاده می کنند؟و الگویتم فروش چگونه سود یک فروشگاه اینترنتی را افزایش می دهد؟

برای درک پاسخ سوالات بالا.به مقدمه ی زیر توجه کنید.

حتما تا بحال در مورد موضوعات مختلف،بارها در گوگل جست و جو کرده اید.(اگر نه واقعا نمی دانم چطور این سایت را پیدا کرده اید!!)
نکته ی جالبی که در مورد گوگل وجود دارد این است که گوگل الگوریتمی دارد که با توجه به سوابق جست و جوی شما و صفحاتی که از آنها بازدید کرده اید،نتایج جست و جو را در دفعات بعدی برای شما شخصی سازی می کند.به این صورت که ترتیب نمایش نتایج جست و جو در کامپیوتر شما با ترتیبی که نتایج در کامپیوتر دیگری نمایش داده می شود متفاوت است.

اما جالب تر از آن این است که برخی فروشگاه های اینترنتی از الگوریتمی مشابه گوگل ، برای بهینه کردن سودشان استفاده می کنند،که به آن الگوریتم فروش گفته می شود.الگوریتم فروش در فروشگاه های اینترنتی ، سیاستی است که این سایت ها برای  افزایش فروش و بهبود سودآوری فروشگاه انجام می دهند…قبل از اینکه این موضوع را کاملا باز کنم اجازه دهید که یک سوال از شما بپرسم…

آیا به نظر شما یک کالا یا خدمت، باید به همه ی افراد به یک قیمت فروخته شود؟

خب در نظر اول مطمئنم که می گویید بله و کسی که جنسی را با قیمت متفاوت به افراد مختلف می فروشد را کلاه بردار می دانید و ترجیه می دهید که دیگر از او خرید نکنید.اما اجازه بدید که یک مثال بزنم تا بیشتر متوجه شوید.

شرکت های هواپیمایی را در نظر بگیرید.حتما تا حالا دیده اید که یک بلیط که در مواقع عادی با قیمت پانصد هزار تومان فروخته می شود در برخی مواقع مثل ماه رمضان با قیمت سیصد هزار تومان به فروش می رسد و گاهی اوقات هم مثل عید نوروز همان بلیط هشتصد هزار تومان یا بیشتر به فروش می رسد.همانطور که دیدید تورهای هواپیمایی بر اساس موقعیت قیمت ها را کم و زیاد می کنند.در واقع مجموعه ی این کارها یک الگوریتم فروش است که شرکت های هواپیمایی با استفاده از آن سعی می کنند سود خود را به حداکثر برسانند.

الگوریتم فروش

اگر هم دقت کرده باشید گاهی اوقات مسافرینی وارد یک هواپیما می شوند که هر دو موقعیت مشابهی دارند ولی یکی از آن ها بلیط را بسیار گرانتر خریده است.کافی است به پیامک های لحظه آخری شرکت های هواپیمایی دقت کنید تا بیشتر متوجه شوید.گاهی اوقات هم افرادی را در فرودگاه ها می بینید که حاضرند بلیط پرواز همان لحظه را بسیار گرانتر از قیمت عادی آن بخرند.

از این قبیل مثال ها در اطراف ما بسیار زیاد است و کافی است کمی دقت کنید تا کاملا متوجه آن ها بشوید.

حتما فروشگاه هایی را در اینترنت دیده اید که به مناسبت های مختلف (مثل عیدها ، روز پدر، روز مادر،اول مهر و…)تخفیف های باور نکردنی برای شما در نظر می گیرند و اگر شما در آن بازه زمانی مشخص خرید کنید نسبت به شخصی که دو روز زودتر از شما خرید کرده است پول کمتری را می پردازید.این یک تکنیک فروش است.اما:

حقیقتی که وجود دارد این است که فروشگاه های آنلاین بزرگ (مثل آمازون) نیز همچین روندی را در فروش خود دارند ولی به صورت بهینه تر و بسیار پیشرفته تر.

الگوریتم فروش آمازوناین فروشگاه ها رفتار بازدیدکنندگان را آنالیز می کنند و بر اساس تاریخچه ی بازدید شما،خریدهای قبلی،صفحاتی که دیده اید و … محصولات و اطلاعاتی را که فکر می کنند برای شما جذاب است را به شما نشان می دهند.

همچین مطالعاتی که این فروشگاه ها روی شما انجام می دهند،باعث می شود که آن ها بفهمند تا چه میزان حاضرید برای خرید یک کالا یا محصول هزینه کنید.

نمی توان قیمت یک جنس را بر اساس نوع نژاد یا مذهب مشتری تغییر داد.اما می توان یک کالا را به این آقا گرانتر از آن آقا فروخت.زیرا این آقا حاضر است پول بیشتری برای برای خرید کالا بپردازد.

این فروشگاه ها از ماشین شناخت الگوریتم استفاده می کنند که برای مدیریت رفتار بازدید کنندگان آن سایت طراحی شده که تا حد ممکن سودشان را بیشتر و بهینه تر کنند.(دقیقا مشابه الگریتم های آماری بازار بورس و سرمایه که برای تعیین زمان و قیمت مناسب خرید و فروش استفاده می شوند)

شما ممکن است که در سایتی محصولی را مد نظر گرفته باشید اما روز بعد که برای خرید آن دوباره سر می زنید می بینید که قیمت این محصول کمتر(حتی ممکن است بیشتر) شده باشد.چیزی که باید بدانید این است که کسی این تغییر قیمت را انجام نداده و این کار ماشین شناخت الگریتم است که بر اساس سوابق شما ممکن است جنسی را ارزانتر یا گرانتر از قیمتی که به سایر افراد نمایش داده می شود به شما نمایش دهد.

الگوریتم فروش فروشگاه اینترنتیاین الگریتم ها بالاترین قیمتی که ممکن است شما برای خرید یک محصول پرداخت کنید را در نظر می گیرند(حتی ممکن است این قیمت از قیمت پایه هم کمتر باشد-مشابه بلیط هواپیما)
این سایت ها بر اساس شخصیت شما پیش بینی می کنند که چه چیزی خواهید خرید و چقدر حاضرید برای خرید آن هزینه کنید و بدین ترتیب با تعیین قیمت متناسب با شخصیت شما سعی می کنند سودشان را به حداکثر برسانند.

اگر که در زمینه ی تولید محتوای آموزشی فعال باشید ممکن است محصولی را تولید کنید که برای برخی از افراد کمتر از قیمت پیشنهادی شما ارزش داشته باشد.و برعکس برای عده ای هم ممکن است ارزشی به مراتب بیشتر داشته باشد.به نظر شما آیا استفاده از این روش فروش درست است؟
لطفا نظر خودتان را با ذکر دلیل  در بخش نظرات، بنویسید.

یک دیدگاه در آیا با الگوریتم فروش در فروشگاه های اینترنتی آشنا هستید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *