آیا با اصلی ترین اصول طراحی صفحه فرود برای فروشگاه اینترنتی آشنا هستید؟

در مقالهٔ ((صفحه ی فرود چیست)) متوجه شدید که صفحه فرود یا landing page چیست و بامقدمات و ضرورت وجود صفحه فرود برای یک فروشگاه اینترنتی آشنا شدید. در این مقاله اصول طراحی صفحه فرود را برای فروشگاه های اینترنتی بررسی می کنیم.در ادامه  سه نمونه صفحه فرود را مشاهده می کنید.

نمونه صفحه فرود

اصول طراحی صفحه فرود

 

اصول طراحی صفحه فرود

همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می کنید صفحه فرود یک صفحه پاپ آپ یا بخشی از صفحات سایت شماست که در آن یک پیشنهاد ویژه به بازدیدکنندگان می دهید و در عوض اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل،شماره تلفن، جنسیت و … را می توانید بدست آورید و بعدا با استفاده از این اطلاعات برای فروش محصولات یا خدماتتان اقدام کنید.در هنگام طراحی صفحه فرود برای فروشگاه خود لازم است که به سوالات زیر پاسخ دهید.

1-هدفتان از داشتن صفحهٔ فرود چیست و با استفاده از آن می خواهید به چه چیزی برسید؟آیا هدفتان به دست آوردن لیستی از افرادی است که دقیقا در جامعهٔ هدف شما هستند و در بلند مدت می خواهید به آن ها محصولات یا خدماتتان را بفروشید؟یا هدفتان فروش مستقیم یک کالا در کوتاه مدت است؟یا می خواهید افراد را به گروه تلگرامتان هدایت کنید؟

اصول طراحی صفحه فرود

پاسخ دادن به این سوالات به شما کمک می کند که بفهمید از چه نوع صفحه ی فرود باید در سایتتان استفاده کنید.

انواع صفحه فرود landing page

در مجموع سه نوع صفحه ی فرود وجود دارد که در زیر توضیح می دهیم:

در مدل اول شما یک پیشنهاد جذاب که از طرف مخاطبانتان مورد استقبال قرار می گیرد ارائه می کنید. مثلا کتاب الکترنیک، فیلم آموزشی، فایل صوتی، کوپن های تخفیف، شرکت در مسابقه و … را به مخاطب پیشنهاد می دهید و مخاطب برای اینکه بتواند این اطلاعات را بدست آورد به راحتی نام و ایمیل واقعی خود را در اختیارتان قرار می دهد و شما پیشنهاد جذابتان را برای او ایمیل می کنید. در این مدل صفحهٔ فرود هدف اصلی شما جمع آوری اطلاعات ارتباطی با مخاطب است.این مدل پر استفاده ترین نوع صفحه ی فرود است و برای هر سایتی و با هر زمینه ی فعالیتی قابل استفاده است.

 

در مدل دوم شما مقاله های ارزشمندی درون سایتتان دارید و این امکان را به مخاطبتان می دهید که بخش ارزشمندی از آن را مطالعه کند. سپس از او می خواهید که برای اینکه بتواند ادامهٔ مقاله را ببیند باید در سایت شما ثبت نام رایگان انجام دهد. (البته باید دقت کنید که مراحل ثبت نام بسیار آسان و کوتاه باشد!) و بدین ترتیب شما می توانید اطلاعات این افراد را جمع آوری کنید.این مدل معمولا در سایت هایی که خدمات و محصولات آموزشی می فروشند کاربرد دارد.

اصول طراحی صفحه فروددر مدل سوم شما یک محصول دارید و در یک صفحه از سایتتان به طور کامل و جامع راجع به آن توضیح می دهید (مثل توضیحاتی که در برخی محصولات دیجی کالا می بینید) در این صفحه چند بار و به عناوین مختلف بازدیدکننده را به خرید دعوت می کنید. بیشترین کاربرد این مدل از صفحهٔ فرود زمانی است که شما در گوگل،جوامع مجازی یا در سایت های مختلف محصول یا خدمتی خاص را تبلیغ می کنید و قصد فروش آن را دارید.به عنوان مثال یک فروشگاه فروش لوازم خانگی را در نظر بگیرید که یکی از تلوزیون های موجود در سایتش را با عنوان بهترین تلوزیون دنیا در گوگل بهینه می کند و در توضیح این تلوزیون از تمام جوانب بررسی های لازم را انجام می دهد و روی نقاط قوت این تلوزیون تمرکز می کند.او با این کار تمام افرادی که عبارت بهترین تلوزیون دنیا را جست و جو می کنند به سایتش هدایت میکند و احتمال فروش این محصول را افزایش می دهد.

2-مخاطبان اصلی شما چه کسانی هستند و نیاز اصلی آن ها چیست؟

مخاطب سایت شما کیست؟

با توجه به نوع محصولات و خدماتتان مخاطبان شما فرق می کنند. اگر فروشگاه مواد آرایشی بهداشتی دارید مخاطبان شما بیشتر از جامعهٔ خانم ها هستند. ممکن است محصولاتی در فروشگاهتان داشته باشید که مناسب ردهٔ سنی 20 تا 30 سال باشد. در هنگام طراحی صفحه فرود باید پیشنهادی بدهید که مناسب این دسته از افراد باشد.مثلا فیلم یا مقالهٔ آموزشی با عنوان ((چگونه جذاب و زیبا به نظر برسیم)) را پیشنهاد دهید.

این درحالی است که اگر مخاطبین سایت شما مسن هستند باید پیشنهاد بدهید که دغدغه و نیاز اصلی آن هاست،((مثلا چگونه در کمتر از یک ساعت 10 سال جوانتر شویم؟))

در عکس زیر یک نمونه ساده از صفحه فرود یک فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی را مشاهده می کنید.

اصول صفحه فرود

اگر فروشگاه لپ تاب دارید باید پیشنهادی بدهید که افرادی که دنبال خرید لپ تاب هستند از آن استقبال کنند. مثلا یک ویدیو درست کنید که در آن راهنمای جامعی برای خرید لپ تاب  و معرفی و مقایسه مدل های مختلف به بازدید کنندگان بدهید.

صدها مثال دیگر هم در زمینه های مختلف وجود دارند. این وظیفهٔ شماست که فکر کنید و مخاطبان سایتتان را دقیقا شناسایی کنید و با توجه به نیازی که دارند یک پیشنهاد عالی بدهید و یک رابطهٔ پایدار را با بازدیدکنندگان سایتتان برقرار کنید.

اگر فروشگاه بزرگی دارید می توانید برای هر دسته از محصولاتتان ،اقدام به طراحی صفحه فرود مجزا کنید و روی هر گروه جداگانه کار کنید.

3-بازدیدکنندگان چگونه فروشگاه اینترنتی شما را پیدا می کنند؟

عدهٔ زیادی از افراد که دقیقا دنبال محصولات و خدمات شما هستند به وسیلهٔ موتورهای جست وجو نظیر گوگل وارد سایت شما می شوند. شبکه های اجتماعی که در آن فعال هستید مثل تلگرام، اینستاگرام، فیس بوک و… نیز تعدادی بازدید کننده به سایت شما هدایت می کند. تبلیغات بنری که در سایت های پر بازدید قرار می دهید، ایمیل مارکتینگ، محتوای با کیفیتی که تولید می کنید و به وسیلهٔ مردم به اشتراک گذاشته می شود بخش دیگری از ترافیک سایت شما را می سازد. (ترافیک سایت یعنی تعداد افرادی که از سایت شما بازدید می کنند.)
بهترین بازدیدکنندگان سایت شما افرادی هستند که به وسیلهٔ گوگل وارد سایت شما می شوند. زیرا این افراد دقیقا دنبال چیزی هستند که در گوگل جست و جو کرده اند. و اگر شما در صفحه ی محصولتان محتوای به درد بخور و مناسبی را قرار دهید و روی بهینه سازی(سئو) آن کار کنید،هر صفحه از محصولتان می تواند یک صفحه ی فرود منحصر به فرد باشد.

رازی در طراحی لندینگ پیج یا صفحه فرود هست. وقتی که بازدید کننده سایت شما به وسیلهٔ بنرهای تبلیغاتی وارد سایت شما می شود نباید او را به صفحهٔ اصلی هدایت کنید. بلکه باید صفحه ای درست کنید مخصوص افرادی که از این روش وارد سایتتان شده اند و با توجه به نیازشان و اینکه چرا وارد سایت شما شده اند یک صفحهٔ فرود خوب برای این گروه طراحی کنید.

اگر که به این نکات توجه کنید می توانید به راحتی بانک اطلاعاتی از افرادی را جمع آوری کنید که دقیقا در جامعهٔ هدف شما هستند.

پیشنهاد می‌کنم که نمونه‌ لیندینگ پیج  که در مثال‌های بالا بررسی شد را دوباره بررسی کنید و در صورتی که سایت وردپرسی دارید می‌توانید آموزش ساخت صفحه فرود  را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *