چگونه فروش فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهم؟

آیا با رازها و اسرار افزایش فروش آشنا هستید؟

نگه داشتن مشتریان قدیمی به مراتب بسیار آسان تر و کم هزینه تر از به دست آوردن مشتریان جدید است.

بارها افرادی را دیده ام که همواره دنبال جذب مشتری های جدید هستند و باصرف هزینه های بالا و تبلیغات زیاد می خواهند بازدیدکنندگان سایتشان را افزایش دهند و مشتریان جدیدی را به لیست مشتریان فعلی خود اضافه کنند.

اما حقیقتی وجود دارد که تمامی این افراد از آن بی اطلاع هستند.نگه داشتن مشتریان قدیمی و فراهم کردن تجربه ی خرید لذت بخش برای آن ها بسیار مهم تر از پیدا کردن مشتریان جدید است.

فروشگاه های اینترنتی باید سیاستی داشته باشند که بتوانند مشتریان قدیمی را برای خود نگه دارند.اگر مشتریانی راضی داشته باشید، آن ها برای خریدهای آینده ی خود دوباره به سمت شما می آیند و مهم تر از همه شما و فروشگاه اینترنتی شما را به دوستان خود معرفی می کنند.

شما برای راضی نگه داشتن مشتریان خود و تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی سایتتان چه کارهایی انجام داده اید؟

آیا نقشه حرارتی سایت خود را بررسی کرده اید؟

آیا می دانید کاربران سایت شما به کدام بخش از سایتتان علاقه دارند و چه قسمت هایی را دوست ندارند؟

آیا از کاربران سایتتان نظرسنجی می کنید؟

آیا آمار بازدید و فروشتان را تجزیه و تحلیل می کنید؟

شما به عنوان مدیر یک فروشگاه اینترنتی باید بدانید که چه عواملی باعث می شود مشتریان و بازدیدکنندگان سایتتان برای بار دوم، سوم و … به سایت شما سر بزنند؟ شناخت این عوامل به شما کمک خواهد کرد که بر روی بخش های کلیدی فروشگاه آنلاین خود مانند صفحه اصلی، هدر، ناوبری، دسته بندی محصولات، صفحات محصول یا قسمت های حساب کاربری تمرکز کنید و آن ها را اصلاح کنید. مشتریان قدیمی کلید افزایش فروش فروشگاه های موفق هستند.

در ادامه دلیل ها و راهکارهای  اساسی برای بازگشت بازدیدکنندگان به فروشگاه اینترنتی شما را بررسی می کنیم:

ساده سازی فرآیند خرید

1-فرآیند خرید را تا حد امکان ساده کنید.

چرا شما یک فروشگاه اینترنتی را راه اندازی کردید؟در حالی که می توانستید یک مغازه در شهر باز کنید؟به این سوال پاسخ های زیادی می توان داد.اما یکی از فلسفه های اساسی به وجود آمدن کسب و کارهای آنلاین و فروشگاه های اینترنتی سهولت در سفارش کالاها و خدماتی است که افراد به دنبال آن ها می گردند.

قطعا شما وقتی می توانید فروش خوبی داشته باشید که فرآیند خرید را تا جایی که ممکن است برای کاربران سایتتان ساده کنید.به طوری که آن ها از خرید کردن از شما و استفاده از محصولات و خدمات شما لذت ببرند.به همین خاطر لازم است بر روی ساخت تجربه ی لذت بخش خرید اینترنتی ،برای کاربران سایتتان تمرکز کنید. انجام کارها ساده ای از جمله:

1- جستجو یا مرور دسته های پر طرفدار و پر فروش محصولات

2-‌پیشنهاد محصولات مرتبط و مکمل برای هر یک از محصولاتتان

3- توجه به عبارت هایی که بیشترین میزان جستجو را در سایت دارند.

4-ویرایش صفحه پرداخت و …

کمک زیادی به شما خواهد کرد.

2- امکان سفارش مجدد

اگر که به مشتریان خود بها بدهید،آنها مطمئنا برای خرید محصولات جدید به شما مراجعه می کنند و موجب افزایش فروش شما می شوند.

اما ضعفی که در بسیاری از فروشگاه های اینترنتی ایرانی وجود دارد این است که مشتری نمی تواند محصولاتی که قبلا سفارش داده است را در پنل کاربری خود مشاهده کند و مجددا سفارش دهد.اگر شما فروشگاهی دارید که در آن ملزومات مصرفی را می فروشید حتما به این نکته ی مهم توجه داشته باشید.

3- مشاهده وضعیت سفارش

در تجزیه و تحلیل هایی که با ابزارهای آمارگیر مثل گوگل آنالیتیک انجام داده ام بارها شاهد آن بوده ام که کاربر بعد از اینکه سفارش خود را ثبت کرد، مجددا به وب سایت مراجعه می کند تا ببیند آیا سفارششان ثبت شده یا خیر؟

آیا امکان پیگیری سفارش وجود دارد یا نه؟این بسیار مهم است که این قابلیت را در سایت فروشگاهی خود فراهم کنید.گاهی اوقات، در زمانی که کاربر به هدف پیگیری سفارش به سایت شما مراجعه می کند خریدهای بعدی نیز اتفاق می افتد.

4- درخواست تغییر سفارش یا تغییر در وجه پرداختی

گاهی اوقات پیش می آید که مشتریان محصولات خود را اشتباه انتخاب می کنند.مثلا شرایطی را در نظر بگیرید که مشتری ابعاد یا رنگ محصول سفارشی خود را اشتباه انتخاب کرده است.بسیار مهم است که در بخش سوالات متداول سایتتان راجع به این موضوع صحبت کنید و راه ارتباطی مناسبی را برای مشتریان خود ایجاد کنید.البته این مورد برای فروشگاه هایی که محصولات دانلودی می فروشند کاربرد چندانی ندارد.

5- درخواست پشتیبانی توسط کاربران

بارها پیش آمده که مشتریان بعد از اینکه محصولی را سفارش داده اند برایشان سوالاتی ایجاد شده است.سوالاتی از قبیل چگونگی نصب محصول،شرایط نگهداری محصول،آموزش استفاده از محصول و …

در سایت خود بخشی را راه اندازی کنید که به راحتی در دسترس باشد و کاربران بتوانند به راحتی سوالات خودشان را از شما بپرسند.

6- بازدید از محصولات جدید

افرادی که به فروشگاه شما اعتماد پیدا کرده اند همواره علاقه مند هستند که بدانند چه محصولات جدیدی را عرضه می کنید.

برای این کار پیشنهاد می کنم که از تکنیک ایمیل مارکتینک استفاده کنید تا بتوانید به صورت کاملا هدفمند، مشتریان خود را از محصولات مورد علاقه شان آگاه کنید و آن ها را به سایتتان بازگردانید.

همین کار به ظاهر ساده به شکل باور نکردنی فروش شما را افزایش می دهد.

7- دریافت نظر مشتریان بعد از فروش

مدتی بعد از اینکه محصولی را به مشتری خود فروختید از او نظر سنجی کنید.اگر مشتری شما از خریدش راضی بود،نظر او را در سایتتان قرار دهید.اگر هم که ناراضی بود، به عیبها و نقص های موجود در کارتان پی می برید و می توانید ضمن اینکه رضایت او را جلب می کنید،مشکلات موجود در کار خود را برطرف کنید.

8- موجودی انبار خود را کنترل کنید

گاهی اوقات بازدیدکننده به دنبال محصول خاصی است که شما در سایتتان موجود ندارید.در اغلب موقع فروش این محصول را از دست خواهید داد.اما بهتر است قابلیت پیش سفارش محصولات فروشگاهتان را فعال کنید تا مشتری سفارش خود را ثبت کند و زمانی که محصول را موجود کردید به صورت خودکار ایمیل موجود بودن محصول برای او ارسال شود.این کار باعث بازگشت بازدیدکنندگان به سایت شما و افزایش فروش سایتتان می شودو افزایش فروش را برای فروشگاه اینترنتی شما به ارمغان می آورد.

9- تخفیف، تیغ دو لبه

تخفیف تیغ دو لبه

افرادی هستند که سایت شما را کنترل می کنند تا درفرصتی که تخفیف مناسبی را در سایت خود قرار دادید از شما خرید کنند.

اما شما به عنوان مدیر یک فروشگاه اینترنتی باید با کوپن های تخفیف با احتیاط رفتار کنیدتخفیف ها به طور مقطعی باعث افزایش فروش شما می شود.اما اگر در این کار زیاده روی کنید باعث بی اعتمادی کاربران به شما و ضایع شدن حق مشتریان قبلی می شود که محصولاتتان را با قیمت بدون تخفیف از شما خریداری کرده اند.

راهنمایی: در نظر بگیرید که یک سیستم اطلاع رسانی قوی برای هشدارهای کاهش قیمت در نظر بگیرید، مخصوصا اگر در صنعت رقابتی هستید.

10- نمایش تاریخ سفارش

بهتر است که در داخل سایت شما این امکان وجود داشته باشد که مشتری بتواند با مراجعه به حساب کاربری خود تاریخ سفارشات قبلی خود را مشاهده کند.اگر سایت شما چنین قابلیتی دارد در بخش سوالات متداول در مورد آن توضیح دهید و در صورت نیاز آموزش استفاده از پنل کاربری را برای سایتتان تهیه کنید.

دلیل یازدهم: ثبت کسب و کار در گوگل

ثبت کسب و کار در گوگل

آدرس فیزیکی فروشگاه و شماره تلفن ثابت خود را در گوگل مپ ثبت کنید و داخل سایتتان قرار دهید.اگر مشتریانی در دنیای فیزیکی داشته باشید به احتمال زیاد در اینترنت هم به دنبال فروشگاه اینترنتی و اطلاعات تماس شما می گردند.لذا پیشنهاد می کنم این اطلاعات را در صفحه ی تماس باما سایتتان قرار دهید.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *