ارگونومی کار با کامپیوتر

چرا ارگونومی کار با کامپیوتر مهم است؟

افراد زیادی در طول روز با کامپیوتر خود سر و کار دارند و از کامپیوتر خود برای انجام کارهایی نظیر وب گردی،مطالعه،تحقیق،طراحی و… استفاده میکنند.برخی از افراد هم امروزه به وسیله ی کامپیوتر کسب درآمد می کنند و خواه ناخواه مجبورند ساعات زیادی در طول شبانه روز با کامپیوتر خود کار کنند.

مشکل از آنجایی شروع می شود که اغلب کاربران رایانه از این نکته غافل هستند که کارکردن با کامپیوتر آن هم به صورت مکرر و در بلند مدت می تواند مشکلاتی اساسی را به وجود آورد.مهم نیست که شغل شما چیست.اگر دانش آموز،دانشجو،کارمند،منشی،پزشک،استاد دانشگاه یا…هستید،در صورتی که روزانه بیش از دو ساعت با رایانه کار می کنید،توصیه می کنم به نکات زیر که چکیده ی ده ها صفحه مقاله در زمینه ی ارگونومی کار با کامپیوتر

هست دقت کنید و از آن ها به صورت عملی استفاده کنید.

در تصویر زیر با ارتفاع استاندارد میز کامپیوتر ، ارگونومی صندلی ، وضعیت صحیح قرارگیری بدن در هنگام کار با کامپیوتر و … آشنا می‌شوید.

تصویر زیر به تنهایی می‌تواند به اندازه‌ی چندین ساعت مطالعه به اطلاعات شما اضافه کند. در صورتی که به ارگونومی کار با کامپیوتر توجه کنید می‌توانید جلوی بسیاری از بیماری‌ها و مشکلاتی که ممکن است در آینده برای شما به وجود بیاید را بگیرید.

عادت غلط به مرور زمان و بدون اینکه خودتان هم متوجه باشید می‌تواند سلامت بینایی، اسکلت بندی بدن و … را تحت تاثیر قرار دهد.

بیماری‌هایی مثل دیسک گردن، مچ درد، زانو درد، انحراف ستون فقرات و قفسه‌ی سینه به دلیل وضعیت غلط نشستن و کار کردن با کامپیوتر به وجود می‌آید.  

ارگونومی کار با کامپیوتر

شماره وضعیت صحیح وضعیت غلط جمع بندی(ارگونومی کار با کامپیوتر)
1 مچ دست صاف است مچ دست خم شده است و تحت فشار است به منظور جلوگیری از درد در ناحیه مچ دست،هنگام کار با کامپیوتر بهتر است مچ دست صاف باشد و ترجیحا از یک تکیه گاه برای راحتی بیشتر مچ ها استفاده شود.
2 چشم در امتداد بالاترین نقطه ی مانیتور قرار دارد چشم پایین تر از سطح معمول است چشم باید در امتداد 50 سانتی متری نسبت به بالاترین نقطه ی مانیتور قرار داشته باشد تا هم چشم کمتر آسیب ببیند و هم گردن در حین کار با کامپیوتر به بالا و پایین خم نشود.
3 گردن صاف است گردن خم شده است برای جلوگیری از آسیب های گردن بهتر است که هنگام کار با رایانه آن را صاف نگه داریم
4 کمر به صورت صاف قرار گرفته و تکیه گاه دارد مهره های کمر خم شده و به علت تکیه ندادن تحت فشار است برای جلوگیری از آسیب های کمر و ستون فقرات بهتر است که هنگام کار با رایانه آن را صاف نگه داریم
5 ارنج به صورت قائمه است ساعد و بازو زاویه کمتر از 90 درجه می سازند و درنتیجه آرنج تحت فشار است بهترین حالت قرار گیری ساعد و بازو این است که بازو ها به صورت صاف قرار بگیرند و با بازو ها زاویه ی قائمه بسازند
6 گودی کمر به وسیله ی صندلی پر شده است گودی کمر پر نشده است.شانه ها رو به بالا متمایل شده اند برای جلوگیری از کمر درد بهتر است از صندلی مناسب و یا یک بالشتک که گودی کمر شما را پر کند استفاده کنید.قرار گیری شانه ها بالاتر از حد طبیعی،در هنگام کار با کامپیوتر باعث درد در شانه ها و در دراز مدت بهم خوردن تناسب اندام شما می شود
7 پنجه ی پا در وضعیت مناسب و روی تکیه گاه قرار دارد پنجه ی پا تحت فشار است برای جلوگیری از اسیب دیدن پنجه ی پا بهتر است از یک تکیه گاه استفاده کنید
8 زانو ها باز هستند و کمترین فشار روی آن ها وارد می شود زانوها خم شده و تحت فشارند اگر به سلامت زانو های خود علاقه مند هستید حتما این مورد را رعایت کنید.
وضعیت صحیح زانو ها مانع از بی حسی و خواب رفتن پا های شما می شود

 

ارگونومی کار با کامپیوتر در محیط کار:

خرید مانیتور مناسب ، یکی از مهم ترین قدم‌ها در حفظ سلامت چشم است.

امیدوارم این مقاله به دردتان خورده باشد. نظر یا دیدگاه خود را در بخش نظرات برای ما ارسال کنید.

یک دیدگاه در ارگونومی کار با کامپیوتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *